- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
569

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Johannes första bref - 5 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Johannes första bref.

Kap. 1: 9—2: l.

3. Ty^ detta är kärleken till
Gud, att vi må hålla lians bnd **
och hans bud äro icke tunga, f

Joh. 14: 15. 15: lo. 2 Joh. v. 6.
Matt. 11: 2 9 f.

* Apostelen förklarar här, hvarför han
i näst föregående vers till orden: älsha
Gud, tillagt: och göra hans hud.

** Man skulle vänta, att apostelen här
sagt: att m hälla. Men nu säger han:
att vi må hålla, emedan han tänker på
kärleken till Gud såsom innebärande en
förpligtelse, att vi skola hålla hans bud.

f de äro ingen tryckande börda för den
troende (jemför Matt. 11: 2 8, 3 0 och anm.
dertill).

4. tj* allt det, som** är födt
ur Gud, öfvervinner verlden; f
och detta är segern, som har
öf-vervunnit verlden, ff vår tro.f*

Joh. 16: 3 3.

* Guds bud äro icke tunga, ty o. s. v.

** hvar och en som (jemför Joh. 6: 37

och anm. dertill).

t Att i en syndig verld trots alla
frestelser (kap. 2: i e) och trots alla
villfarelsens konstgrepp (kap. 4: i) vandra i
lydnad för Gud, det går icke af sig sjelft, det
kostar strid. Men den som är född af
Gud, och som derför har det sinne, att
Guds bud äro honom ljufliga (Ps. 19: 9
följ.), han har också en kraft, som i denna
strid öfvervinner verlden och behåller
segern. Ty den, som är i honom, är större
än den, som är i verlden (kap. 4: 4).

tt som från början har öfvervunnit
verlden, så att vi kommit ut ur henne och
blifvit Guds barn.

f® Tron kallas för segern, emedan det
är genom henne, som segern kommer.
Genom tron hafva vi först öfvervunnit
verlden, så att vi blifvit omvända; genom henne
öfvervinna vi fortfarande, så att vi blifva
beståndande; ty genom henne är det, som
vi blifvit födda ur Gud (v. 1). Hvad
apostelen menar för en tro, d^t säger han
i nästa vers.

5. Hvem är den, som
öfvervinner verlden, om icke den, som
tror, att Jesus är Guds son?*

1 Kor. 15: 5 7. 1 Joh. 4: 4.

* Den kristna trons innehåll är, att
Je-sud är Kristus, Guds son (Joh. 20: 31).

6. Denne* är den, som har
kommit** genom vatten och
blod,*** Jesus Kristus,f icke iff
vattnet allenast utan i vattnet
och i blodet, fff och anden är
den, som vittnar, tj anden är
sanningen. f *

* Denne Jesus, som är Guds son (v. 5).
** Johannes begagnar mycket ofta
ordet Tzomma i betydelsen uppträda,
framträda. Se Joh. 1: 9 och anm. dertill. Så
gör han ock här för att beteckna Jesu
uppträdande.

*** Orden »vatten och blod» syfta på
Jesu dop och död, hvilka utgöra
begynnelsen och afslutningen af hans
uppträdande på jorden såsom frälsare. I dopet
och i döden har han, så att säga, gått
genom vatten och blod.

t Med starkt eftertryck tillägger
apostelen, att denne, som han talar om, är
Jesus Kristus.

ff Då apostelen nyss sagt y>genoni
vatten och blod», men här säger n vattnet
och i blodet», så ligger deri ingen
sakåt-skilnad. I ena fallet betecknas Kristi
uppträdande såsom gående genom vatten och
blod, i andra fallet såsom slceende i
vatten och blod.

fff Apostelen bekämpar i dessa ord de
s. k. gnostiska irrlärarena, som redan på
hans tid hade uppträdt, och af hvilka en viss
Cerintus var den mest framstående. Dessa
skilde mellan den mensklige, jordiske
personen Jesus och den guddomlige,
himmelske personen Kristus, Guds son. Vid dopet,
sade de, hade Kristus förenat sig med Jesus,
men före döden hade han åter skilt sig från
honom, så att det endast var menniskan
Jesus, som dog. För dem var alltså Jesus
icke den i kött komne Kristus, Guds son,
utan endast en menniska, i hvilken Guds
son i ett visst ögonblick tagit sin boning.
De kunde sålunda visserligen säga, att
Kristus kommit i vattnet men icke i blodet,
d. v. s. att det visserligen var Jesus
Kristus, som döptes, men endast Jesus, icke
Kristus, som dog.

f * Den helige anden är sanningen i den
meningen, att han är den ande, i hvilken
den guddomliga sanningen bor. Derför
kan han ock vittna, så att hans
vittnesbörd är visst.

7. Ty* tre äro de, som vitt-

~ 569 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0577.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free