- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
608

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Judas bref - Vers 1-25

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Y. 3 — 7.

Judas bref.

;åt församlingen. Någon annan tro skall
icke gifvas henne.

4. Ty några menniskor hafva
hemligen* smugit sig in** — de
som länge sedan äro förut
upp-skrifna*** till denna domf —
gudlösa, förvandlande vår Guds
nåd till lösaktighet ff och
förnekande vår ende herskare och herre
Jesus Kristus,

2 Petr. 2: i följ.

* Ordagrant: bredvid, på sidan.

** Förförare komma alltid smygande,
på det man ej må bli rädd för dem.
Jem-för Gal. 2: 4, 2 Tim. 3: 6.

*** Det är länge sedan profeteradt
om dem i heliga skrifter; och nu äro de
här. Judas tänker sannolikt på det gamla
testamentets tal och domar öfver falska
profeter. Han ser deri en profetia om de
förförare, som nu uppträdt inom de kristna
församlingarna. Jemför 2 Petr. 2: i.
Somliga bibeltolkare tro, att han syftar på de
profetior om dem, som förekomma i Pauli
och Petri bref. Men uttrycket »länge
sedan» synes tyda på det gamla testamentets
skrifter.

f Med »denna dom» kan menas
antingen den fördömelse, som en gång skall
träffa dem enligt de gammaltestamentliga
förebilderna (v. 5—7), eller ock den dom,
som är uttalad i de närmast följande
orden, och som består deri, att de
beskrif-vas såsom ogudaktiga, lösaktiga, förnekare.
Det förra är väl att föredraga. Domen
öfver dem är uttalad i gamla testamentet,
och detta uttryckes här så, att de äro
»upp-skrifna till denna dom». På samma sätt
kan man säga, att de troende äro
»upp-skrifna till frälsning», på den grund att
det i Guds ord är skrifvet om dem, att
de skola varda frälsta.

tt De äro ogudaktiga, och deras
ogud-aktighet visar sig i deras lösaktighet och
förnekelse. Att de förvandla Guds nåd
till lösaktighet, betyder, att de använda
henne såsom en tillåtelse till att lefva i
synd. Jemför Gal. 5: 13, 1 Petr. 2: 16,
2 Petr. 2: 19. Att hafva Guds nåd icke
till hjelp mot synden utan till tröst i
synden, det är skrymtares vanliga
kännetecken.

t* Såsom sammanhanget visar, bestod
deras föruekelse deri, att de lefde i strid
mot Kristi evangelium och således i
handling förklarade, att de icke erkände honom
«åsom herre. Jemför Tit. 1: 16.

5. ]\^en jag vill påminna eder,
som en gång* veten allt,** att
sedan herren hade frälst folket
ur Egyptens land, förgjorde han
derefterf dem, som icke trodde.

4 Mos. 14: 3 5 följ. Ps. 106: 2 6 följ.
Ebr. 3: 17 följ. 1 Kor. 10: i följ.

en gång för alla, så att ingen
behöf-ver ånyo lära eder det.

** allt, hvad jag här vill meddela eder
ur gamla testamentet. Emedan de redan
visste det, så behöfde han ej lära dem det
utan endast påminna dem derom.

f Ordagrant: för det andra, d. v. s. för
det första frälste han folket, för det andra
förgjorde han i öknen dem, som icke trodde.
Se Ebr. 3: 17 följ.

6. Och de änglar, som icke
hade bevarat sitt eget herradöme*
utan lemnat sin egen boning, **
har han förvarat med eviga
kedjor under mörker f till en stor
dags dom;ff

* sitt himmelska herradöme.

** i himlarna.

t Dessa änglar tänkas öfvertäckta af
mörker.

tt till den yttersta dagen, då de skola
få sin slutliga dom. Hvad Judas i denna
vers säger, det har han hemtat ur den
s. k. Henoks bok. Der berättas med
tydlig hänsyftning på 1 Mos. 6: 2, att en
stor mängd af »himmelens väktare», d. v.
s. änglar, hade lemnat »den höga, heliga,
eviga himmelen» och stigit ned till jorden
för att bedrifva otukt med qvinnor. Till
straff derför hade de blifvit bundna och
lagda ned i mörker till domens dag. Detta
fall inom änglaverlden är icke att förblanda
med satans och hans änglars fall. Satan
hade fallit före menniskans skapelse. Men
i det anförda stycket ur Henoks bok är
det fråga om änglars försyndelse i otukt
med menniskor, alltså om ett nytt
syndafall inom änglaverlden långt efter
menniskans skapelse. Judas likställer tydligen
denna berättelse med de exempel, som han
anför ur gamla testamentet. — Om Henoks
bok se inledningen till detta bref.

7. likasom* Sodom och
Go-morra och de omkring dem
(liggande) städerna, hvilka på lika
sätt som dessa** sväfvat uti otukt

— 608 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0616.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free