- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
609

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Judas bref - Vers 1-25

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Jiidas bref.

V. 7 — 10.

och ^ått efter främmaride kött,f
föreligga såsom ett bevis,rf
uthärdande evig’ elds straff,

1 Mos. 19. 2 Petr. 2: 6.

De brottsliga änglarna skola få en
dom lik den, som öfvergått Sodom och
•Oomorra, bvilka nu lida en evig elds straff,
som dessa änglar.

■f De nämda änglarna gingo efter
främmande kött, då de bedrefvo hor med
varelser, som ej hörde till deras slägt, d. v. s,
nied menniskor. På samma sätt gingo
Sodom och Gomorra efter främmande kött,
då de bedrefvo otukt med varelser, som
icke tillhörde deras slägt, d. v. s. med
kreatur. Visserligen står det icke i gamla
testamentet om Sodoms och Gomorras inne»
vånare, att de öfvat otukt med djur; men
Judas tager det för gifvet, och det med
all rätt, så försjunkna i onaturliga laster
som dessa städer voro.

tf d. v. s. ett vittnesbörd om den
dom, som på den stora dagen skall öfvergå
de änglar, som syndat i samma styggelser.

t"-^ Enligt Henoks bok tänktes den eviga
helveteselden brinna under Döda h af ve t.
I denna eld nedstörtades Sodom och
Gomorra. Ty enligt en gammal sägen sjönko
de efter förbränningen ned i jorden,
hvar-på Döda hafvets vatten strömmade in och
öfvertäckte den plats, der de hade stått.
I samma eld skola ock de brottsliga
änglarna störtas ned på domens dag. Att
man tänkte sig den eviga elden brinna
under Döda hafvet, hade sin grund i de
svafvelångor, som ständigt stiga upp
der-ifrån. Det låg nämligen nära till hands
att betrakta dessa ångor såsom röken af
en under hafvet ständigt brinnande eld.
— De här i v. 5—7 omnämda exemplen
anföras af Judas såsom bevis på den dom,
som väntar de förförare, hvilka han i detta
bref skildrar.

8. På liknande sätt* (göra)
visserligen äfven dessa i sina
drömmar:*’^* köttf besmitta de,ff
men herradöme förakta de,tttmeii
herrligheter f* smäda de.f’^*

2 Petr. 2: lo.

som Sodom och Gomorra.
de i v. 4 omtalade förförarena.

*** Ordagrant: drömmande. De tro sig
€ga en sann kunskap. Men deras tankar
äro idel dåraktiga inbillningar, ej mer sanna
än drömmar.

t både sitt eget och andras,
t"" genom otukt.

t"t Dessa ord synas syfta tillbaka på
det, som i v. 4 säges om dem: de förneka
den ende herskaren och herren Jesus
Kristus. Det är derför antagligt, att Judas
här vill säga, att de förakta Kristi
herradöme. Detta förakt visa de ’derigenom,
att de i strid mot hans bud lefva i synd.

t* d. v. s. änglamakter. Författaren
kallar dem för »herrligheter», emedan de
tillhöra en högre skapelseordning. Jemför
Ef, 1: 21, Kol. 1: IG. Att han här menar
onda änglar, synes af sammanhanget med
nästa vers. Jemför anm. till 2 Petr. 2: lo.

t^* På hvad sätt de smädat dem, kunna
vi ej veta.

9. Men Mikael,*
öfveränge-len,** när han samtalade,
disputerande med djefvnlen om Mose
kropp, t vågade icke att öfver
honom fälla (någon) smädelses domff
utan sade: Näpse dig herren.f*

2 Petr. 2: 11.

® Sammanhanget med v. 8 är: När de
smäda de onda änglamakterna, göra de,
hvad icke ens öfverängelen Mikael
djerf-des göra mot satan.

Mikael var en af de sju
änglafurstarna och betraktades såsom Israels folks
särskilda skyddsängel (Dan. 12: i, 10: 13,
2l). Om dessa änglafurstar se anm. till
Kol. 1: 16, Upp. 8: 2.

t Detta är en sak, som hvarken
omtalas i gamla testamentet eller i Henoks
bok. Kyrkofadern Origines (omkr. år 250
e. Kr.) säger, att Judas hemtat sin
berättelse ur en på hans tid bekant skrift,
be-nämd Mose uppstigning (d. v. s.
himmelsfärd). Enligt en gammal judisk
öfverlem-ning skall Gud hafva satt Mikael till
väktare för Mose graf. Djefvulen ville tillegna
sig Mose kropp, förklarande, att den
tillhörde honom, emedan Moses hade dödat
den egyptiske mannen (2 Mos. 2: 12). Men
Mikael skyddade honom.

11 Djefvulen var en af Gud
ursprungligen skapad ängel, och Mikael skydde
att mot honom uttala någon smädelse,
ehuru han nu var fallen.

f* Samma ord uttalade i Sak. 3: 1 — 3
herrens ängel till satan, då denne
anklagade öfverstepresten Josua.

10. Men dessa smäda allt, hvad
de icke känna,* men allt hvad

II

— 609 —

39

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0617.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free