- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
626

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Johannes uppenbarelse - 3 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kap. 10: 7 — 11: 2.

Johannes uppenbarelse.

han skall förblifva der evinnerligen.
För de fulländade saliga gifves ingen
möjlighet att falla af och komma bort från
Gud.

t på hans panna. Bilden är sannolikt
lånad från det öfverstepresterliga diademet,
på hvilket stod: Helgad åt herren.

"f se om denna sak kap. 21.

t* Om detta namn se kap. 19: 12. Att
Guds och Kristi och det nya Jerusalems
namn skrifvas på hans panna, betecknar,
att han för evigt tillhör Gud och Kristus
och är medborgare i det nya Jerusalem.

13. Den, som har öra, lian
liöre, livad anden säger till
församlingarna.

14. Och skrif till ängelen för
församlingen i Laodicea:* Detta
säger Amen,** det trogna och
sanna vittnet, f begynnelsen till
G-nds skapelse:ft

Upp. 1: 5, 19: 11. Ordspr. 8: 22. Kol.
1: 15 f.

* Laodicea var en betydande stad i
Frygien, ett landskap i Mindre Asien. Det
var bekant för sin handels- och
fabriksverksamhet. År 62 e. Kr. förstördes det
genom en jordbäfning men reste sig snart
igen. Platsen heter för närvarande Eski
Hissar, der ännu ruiner finnas af det gamla
Laodicea. På Pauli tid fans der en
kristen församling, till hvilken Paulus ock
skrifvit ett bref, som dock icke vidare
finnes qvar. Se anm. till Kol. 4: 16.

** Amen är ett hebreiskt ord, som
betyder »sannerligen»; dess betydelse här
förklaras genom de tillagda orden f^ået trogna
och sanna vittnet».

t Kristus kallas det trogna vittnet,
emedan hans vittnesbörd är visst och
pålitligt (jemför kap. 1: 5), det sanna
vittnet, emedan han är ett äkta vittne,
sådant, som ett vittne bör vara (jemför anm.
till v. 7).

ff Emedan han är den, genom hvilken
alla Guds verk äro skapade, kallas han
begynnelsen till skapelsen. Jemför Joh.
1: 3. Kol. 1: 15, 16.

15. Jag vet dina gerningar, att
du hvarken är kall eller het;*
o att du vore kall eller het!

* Ordagrant: sjudande. Samma ord i
Bom. 12: 11. Så kallas den, som med en

varm och innerlig kärlek omfattar herren.
Jemför Fil. 3: 7 följ. Kall är den,
som-antingen intet frågar efter herren eller ock
är fiendtlig mot honom. Det senare synes
här vara meningen.

16. Sålunda,* emedan du är
ljum ** och hvarken het eller kall,
skall jag spy utf dig ur min
mun.ff

emedan det förhåller sig på det sättet,
att o. s. v.

** Uttrycket Jjum betecknar ett tillstånd
af halfhet i förhållande till herren, då man
hvarken vill helt mottaga och följa honom
icke heller helt förkasta honom. Jemför
Matt. 6: 24, 12: 30, 1 Joh. 2: 15.

f Det ljumma vållar äckel.

ff d. v. s. förkasta dig. Grundtextens
uttryck betecknar, att det snart skall ske.

17. Emedan du säger: Jag är
rik och har blifvit rik och har
icke behof af något,* och du icke
vet, att du är den eländige och
ömkansvärde ** och fattige och
blinde och nakne, f

Luk. 18: 9. 1 Kor. 4: 8.

* Församlingen inbillade sig vara rik
på andligt godt. Hennes omdöme om sig
sjelf var raka motsatsen till herrens
omdöme om henne.

** Samma ord i 1 Kor. 15: 19.

f- Med dessa många ord beskrifver
herren församlingens tillstånd i andligt afse-
-ende såsom synnerligen eländigt.

18. så råder jag dig att köpa*
af mig guld,** glödgadt af eld,***
på det du må varda rik,t och
hvita kläder, ff att du må kläda
dig i, och att din nakenhets blygd
icke må varda uppenbarad, och
ögonsalfvafff att smörja dina
ögon med, att du må se.f*

Upp. 7: 13, 19: 8, 16: 15.

* Jemför Es. 55: 1. Rätteligen
anmärker Bengel: Att köpa den rätta rikedomen
kostar ingenting annat än att gifva upp
inbillningen om egen rikedom.

Det andliga goda, som herren har att
gifva, liknas här vid guldet, som gör
inne-hafvaren rik. I de närmast följande
orden framställes det under bilden af hvita„
kläder och ögonsalfva.

— 626 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0634.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free