- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
636

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Johannes uppenbarelse - 7 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kap. 7: 13 —17.

Johannes uppenbarelse.

13. Och en af de äldsta*
svarade,** sägande till mig: Dessa,
som äro klädda i de hvita
kläderna — hvilka äro de, och
hvar-ifrån hafva de kommit?

* d. v. s. af de tjugufyra äldsta, som
sutto omkring tronen.

** Ordet svara betecknar i bibeln ofta,
att man på en gifven anledning säger
någonting (se Matt. 11: 2 5 och anm. dertill).
Här föranleddes den äldstes tal deraf, att
han förstod, att Johannes önskade en
förklaring öfver det, som han såg.

14. Och jag sade till honom:
Min herre,* dn vet det.** Och
han sade till mig: Dessa äro de,
som komma t ur det stora
lidandet ff och hafva tvagit sina
kläder och gjort dem hvita i
lammets blod. t*

Matt. 24: 21 f. Ebr. 9: 14. 1 Joh.
1: 7. Upp. 1: 5. 1 Kor. 6: il.

* Att Johannes kallar den äldste för
sin herre, är ett uttryck af den vördnad,
som han känner inför en person, som
tillhör den himmelska verlden.

** Det ligger i grundtexten starkt
eftertryck på ordet du: du vet det, jag vet
det icke.

f Han säger icke: som hafva ’kommit,
ntan som homma. Johannes ser, huru de
just nu komma och samla sig inför tronen.
Det tillkommande ter sig för honom
såsom redan skeende.

ft Med det stora lidandet menas den
nöd, som skall följa på det sjunde
inseglets brytande. I detta lidande skola
de utvalda alltså vara med, men de skola
ock varda herrligen räddade derur.
Enligt textens ord komma de nämligen icke
undan utan ur den stora nöden.

t* d. v. s. de hafva blifvit renade från
sina synder genom trons lifsgemenskap med
det för deras synder slagtade lammet. Se
anm. till 1 Petr. 1: 18, 1 Joh. 1: 7.

15. För den skull äro de
inför Guds tron och dyrka honom
natt och dag i hans tempel; * och
den^ som sitter på tronen, skall
bo öfver dem.*"^

Upp. 22: 3, 11: 19, 14: 15, 21: 3.

* Jemför kap. 11: 19 samt kap. 21: 22.

** Såsom Guds herrlighet bodde i moln»
stöden öfver det israelitiska tabernaklet,,
så skall Guds herrlighet på fullkomligt
sätt bo öfver de frälsta i himlarnas rike^

16. De skola icke hungra
vidare ej heller törsta vidare, icke
heller skall solen ej heller någon
hetta alls falla på dem.

Es. 49: 10. Ps. 121: 6.

17. Tj lammet, som är midt
för tronen,* skall vara herde
öfver dem och skall leda dem till
lifs vattukällor,f och Gud skall
torka bort hvarje tår från deras,
ögon.ft

Upp. 21: 4. . Ps. 23: 1 f. Es. 49: 10^

25: 8.

* Lammet hade sin plats så, att defc
var vändt midt emot tronen; j em för kap.
5: 6.

** Märk sammanställningen: lammet
skall vara herde.

t Jemför kap. 22: 1.

It d. v. s. förvandla all deras sorg i
glädje och salighet.

TilläggsanmärTcning till Jcap. 7,

De sex första inseglens brytande har,
såsom vi redan sett, haft till följd en rad
af förskräckliga händelser, hvilka
allesammans utgöra förebådande tecken till
herrens snara återkomst. Den nära
öfverens-stämmelsen mellan skildringen deraf och
herrens tal i Matt. 24 är i ögonen fallande
samt visar, att begge tala om samma sak.
Tecknen måste derför lika väl här som i
Matt. 24 fattas efter bokstafven. Alla
andra tolkningar hänga i luften och krossas
mot det enkla ordaförståndet.

När det sjette inseglet är brutet, då
ske sådana tecken, som visa, att Gudsr
vredes och doms stora dag står omedelbart
för dörren (kap. 6: 17). Alla jordens
in-nebyggare känna det och bäfva. Det är
alltså tydligt, att det sjunde inseglets
brytande skall medföra just denna vredesdags
händelser.

Men innan det sjunde inseglet brytes^
hör Johannes, huru »Guds trälar» beseglas.
Detta beseglande har icke till ändamål att
fritaga dem från alla de plågor, som ära
förenade »ed de kommande händelserna,
(se derom anm. till v. 14 samt kap.

– 636 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Mar 11 11:50:17 2014 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/bibeln/wald1894/0644.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free