- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
651

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Johannes uppenbarelse - 12 Kapitlet - 13 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Johannes uppenbarelse. Kap. 17 (tilläggsanm.).

* Detta bildliga uttryck för hennes
underbara räddning torde vara lånadt från
4 Mos. 16: 30 — 32.

17. Och draken vredgades på
qvinnaii och. gick bort för att
föra krig med de öfriga af
hennes säd,* hvilka bevara Guds bud
och hafva Jesu vittnesbörd.

Upp. 14: 12, 19: 10. 1 Mos. 3: 15.

* d. v. s. hennes öfriga barn till
skil-nad från det gossebarn, som vardt
uppryckt till himmelen. För att tillfoga
qvin-nan lidande vände sig draken emot hennes
barn.

Att det i v. 5 omnämda gossebarnet
Sr Kristus, derom kan intet tvifvel vara.
Att qvinnans öfriga barn beteckna de
troende, det säges i denna vers. Med
qvin-nan kan då icke förstås något annat än
det gammaltestamentliga troende Israel.
Ur detta folk har Kristus framgått; från
det samma har äfven den kristna
församlingen sitt ursprung. Det kan derför
sägas vara moder så väl till Kristus som
till den kristna församlingen.

Den i våra vanliga bibelöfversättningar
här förekommande v. 18 hör till nästa
kapitel, hvarför vi flyttat den samma dit.

13 Kapitlet.

Johannes ser ett vilddjur uppstiga ur h af ve t
(12: 18—13: 10). Sedan ser han ett annat
vilddjur stiga upp ur jorden (v. 11—18).

o.

Kap. 12: 18. \Jch han^’ ställde
sig på hafvets sand.

nämligen draken.

d. v. s. hafvets strand. När draken
gick ut för att kriga med qvinnans barn,
ställde han sig först på hafvets strand för
att ur hafvet framkalla det vilddjur, som
i de följande verserna beskrifves. Detta
vilddjur skulle vara hans verktyg till att
utföra kriget. — Enligt en annan läsart
på detta ställe skulle versen lyda sålunda:
Och jag ställde mig (eller vardt ställd) på
hafvets strand. Johannes ville då säga,
att han i synen blef förflyttad från
himmelen ned till hafsstranden för att
der-ifrån se, hvad som tilldrog sig. Detta är
dock mindre sannolikt.

1. Och Jag såg ett vilddjur
uppstigande ur hafvet,* hafvande
tio horn och sju hufvuden och
på dess horn tio diademoch på
dess hufvuden smädelses namn.f

Upp. 11: 7, 12: 3, 17: 3, 8. Dan.
7: 3, 7, 19 f.

■ Somliga bibeltolkare tro, att hafvet
här är en bild af folkmassorna (jemför
kap. 17: 1, 15). Andra mena, att såsom
hafvet omsluter jorden, så betecknar
vilddjurets uppstigande ur hafvet dess allt
omfattande verldsherravälde. Det senare torde
vara att föredraga. Jemför v. 11.

Om betydelsen af de sju hufvudena
och de tio hornen och diademen se
til-läggsanm. till kap. 17.

t På hvart och ett af de sju hufvudena
stod ett namn, som innebar en hädelse.
Hvad detta var för ett namn, angifves
icke, men enligt sammanhanget måste det
hafva varit ett namn, hvarigenom
vilddjuret tillegnade sig guddomlig ära och
tillbedjan. Jemför kap. 17: 3 och anm.
dertill.

2. Och vilddjuret, som jag såg,
var likt en leopard, och dess
fötter (voro) såsom en björns (fötter)
och dess mun såsom lejons mun,*
och draken gaf åt det samma sin
kraft** och sin tron t och stor
makt.

Dan. 7: 4 följ. Os. 13: 7 f.

* Att denna bild är lånad från Dan.
7: 4 följ., lider icke tvifvel. Men mellan
Daniels och Johannes syner råder den
väsentliga skilnaden, att Daniel såg flere olika
djur, medan Johannes såg endast ett, som
i vissa delar liknade trenne särskilda djur.
Daniel skildrar i sina fyra djur fyra riken:
det kaldeiska, mediska, persiska och
grekiska. Johannes deremot skildrar i sitt
djur endast ett rike, nämligen det
romerska, och det under en djurgestalt, som
uttrycker på samma gång list (leoparden),
kraft (björnen), rofgirighet (lejonet).

** för att göra det till ett dugligt
verktyg för sina mordplaner.

f Draken öfverlemnar åt vilddjuret sin
egen tron. Derför talas ock längre fram
i kap. 16: 10 om vilddjurets tron. Tronen
är en bild af dess verldsherradöme. Och
det skall begagna sin makt i drakens tjenst
mot Kristus och hans församling.

— 651 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0659.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free