- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny översättning med förklarande anmärkningar av P. Waldenström, fjärde upplagan, 1921. Första delen /
1

(1917)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Evangelium enligt Matteus - Inledning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Evangelium enligt Matteus.


Inledning.



Evangelium betyder ett gott budskap i allmänhet. Uti Nya
testamentet betecknar det överallt det goda budskapet om Jesus
såsom Messias och om hans rike. Evangelium enligt Matteus är alltså
det goda budskapet om Messias enligt Matteus’ framställning.

Matteus var en av Jesu tolv apostlar. Hans fader hette Alfeus
(Mark. 2:14), dock sannolikt icke densamme Alfeus, vilken nämnes
såsom Jakobs fader (Matt. 10:3). Före sin omvändelse var han
tulluppbördsman (publikan) vid sjön Tiberias. Han hette då Levi (Mark.
2:14, Luk. 5:27). Men efter judarnas sed att vid mer avgörande
ändringar i sitt liv antaga ett nytt namn, kallade han sig efter sitt
inträdande i apostlaämbetet för Matteus. Detta namn är till härledningen
nära besläktat med Natanael, till betydelsen likasom detta
motsvarande det grekiska namnet Teodor (Guds gåva). Enligt en
berättelse av kyrkofadern Clemens från Alexandria, vilken levde i
slutet av andra och i början av tredje århundradet (han dog år 220 e.
Kr.), skall Matteus (likasom Jakob) hava varit en anhängare av den
stränga judekristliga gudaktighet (askes), vilken bland annat yttrade
sig däri, att man helt och hållet försakade köttmat.

Att Matteus verkat även utom Palestina, berättar kyrkofadern
Eusebius († 340 e. Kr.). Det hava vi icke heller någon anledning att
betvivla. Men om fältet för hans verksamhet veta vi ingenting visst.
Senare historiska författare nämna Etiopien, Macedonien samt
åtskilliga länder i Asien. Var han slutat sitt liv, och huru han slutat
det, veta vi icke. En gammal sägen förmäler, att han skall hava lidit
martyrdöden, men de äldre kyrkofäderna veta intet därom utan
framställa hans död såsom en naturlig död. Den nyss nämnde Clemens
Alexandrinus, Origines († 254) och Tertullianus († 220) nämna bland
apostlarna endast Petrus, Paulus och Jakob den äldre (Johannes’
broder) såsom martyrer.

Att Matteus skrivit det evangelium, som nu bär hans namn, det
veta vi endast av de äldsta kyrkofädernas vittnesbörd. I evangeliet
självt finnes ingen antydan därom, om ej såsom sådan möjligen kan
anses den anmärkning, vilken i kap. 10:3 göres vid Matteus’ namn. Om
Matteus skrivit det, är denna anmärkning mycket naturlig såsom
uttryckande den känsla av ovärdighet, vilken han erfor, när han skulle
uppräkna sitt eget namn bland Jesu apostlars. Huru som helst därmed
nu förhåller sig, visst är, att hela den äldsta kyrkan uppgiver
Matteus såsom den, från vilken detta evangelium härrör. Samma
arvsägen berättar ock, att Matteus skrivit på hebreiska språket, och att
det grekiska Matteusevangelium, som vi nu äga i Nya testamentet, är

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:26 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1921/0009.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free