- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny översättning med förklarande anmärkningar av P. Waldenström, fjärde upplagan, 1921. Första delen /
12

(1917)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Evangelium enligt Matteus - 4 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kap.
4:5-16.

Evangelium enligt Matteus.

genom den förvåning, som ett dylikt
under hos dem skulle uppväcka.
Sådana skådeunder gjorde Jesus aldrig.
Märk för övrigt, huru även ett Guds
ord kan genom oriktig användning
bliva till en frestelse.

6. och sade till honom: Om
du är Guds Son, så kasta dig
själv ned, ty det är skrivet: Ty
han skall befalla sina änglar om
dig, och de skola upplyfta dig
på (sina) händer, på det att du
icke någonsin må stöta din fot
emot sten.

Pe. 91: 11.

7. Jesus sade till honom: Det
är åter skrivet: Du skall icke

fresta Herren, din Gud.*
5 Mos. 6: 16.

* De faror, som voro oskiljaktiga
från hans kallelses verk, gick han
alltid modigt till mötes, men aldrig
frestade han Gud genom att kasta sig i
faror, som voro onödiga. Sådant är
överdåd; men överdåd är icke tro utan
synd och vantro. Därför visar han
tillbaka frestelsen med ett annat Guds
ord: 5 Mos. 6: 16.

8. Åter tog djävulen honom
till sig till ett mycket högt berg
och visade honom alla världens

riken och deras härlighet*

* Detta visande skedde möjligen i
en syn. Eller ock vill evangelisten
endast säga, att frestaren visade Jesus
så mycket, som från berget kunde ses,
såsom en bild av den härlighet, vilken
utmärkte denna världens riken. På
samma sätt kan man ock nu säga, att
t. ex. en främling sett Sverige, när
han skådat en eller annan framstående
punkt därav.

9. och sade till honom: Detta
allt skall jag giva dig, om du
faller ned och tillbeder mig.

10. Då sade Jesus till honom:
Gå bort, Satan, ty det är
skrivet:* Herren, din Gud, skall du
tillbedja, och honom ensam skall

du dyrka.

* i 5 Mos. 6: 13, 10: 20.
- Genom
lydnad för sin Fader var det Jesus
skulle varda herre över allt (Matt. 28:
18. Fil. 2:9). Det var Gud och icke
djävulen, som skulle giva honom denna
makt. (Ps. 2: 8.)

11. Då lämnade djävulen
honom,* och .se, änglar kommo

fram och tjänade honom.**

* till en tid (Luk. 4: 13).

** genom att tillföra honom mat till
att stilla hans hunger. Så förde ock en
ängel mat till profeten Elia (1 Kon.
19: 5).

121. Jjlen när han fick höra,
att Johannes hade blivit
överlämnad,* drog han bort** till

Galileen ;t

Mark. 1:14. Luk. 3:20. 4:14. Joh. 4:43.

* nämligen i Herodes’ våld.

** nämligen från de trakter, där
Johannes hade verkat.

t där han kunde få verka mer ostörd
av Herodes. Först drog han till
Na-saret enl. Luk. 4:16.

13. och sedan han lämnat
basaret, kom han och bosatte sig i
Kapernaum,* det som ligger vid
havet på Sabulons och Nefta-

lims gränser;

* Kapernaum var en blomstrande
stad vid nordvästra stranden av
Gali-leiska sjön på gränsen mellan Sabulons
och Neftalims områden. I Nya
testamentets grekiska text kallas staden
Kafarnaum (se anm. till kap. 1:3).
Nu är den försvunnen, så att man ej
ens känner dess plats.
- Jesus lämnade
Nasaret till följd av dess invånares
fiendskap (Luk. 4: 16 ff.). I
Kapernaum rådde en mer frisinnad ande.

14. på det att det skulle
fullbordas, som blivit sagt genom
Esaias, profeten, som säger:

Jes. 8: 22, 9:1 f.

15. Sabulons land och
ISrefta-lims land, vägen längs havet,*
på andra sidan Jordan,**
hedningarnas Galileen,t

* d. ä. galileiska sjön.

** östra jordanlandet, Pereen kallat;
f övre Galileen, som beboddes av
både judar och hedningar.

16. det folk, som satt i
mörker, såg ett stort ljus,* och för
dem, som sutto i dödens ängd och
skugga,** för dem uppgick ett
ljus.

* Mörkret är villfarelsen och
synden; ljuset (solen) är Jesus, från
vilken sanningen och rättfärdigheten
eå-som strålar utgå.

[–-]

{+—+} 12
-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1921/0020.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free