- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny översättning med förklarande anmärkningar av P. Waldenström, fjärde upplagan, 1921. Första delen /
54

(1917)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Evangelium enligt Matteus - 11 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kap.
11:23-28.

Evangelium enligt Matteus.

Jämför Ps. 73: 9: De sätta sin mun i
himmelen.

24. Dock säger jag eder, att
för Sodoms land skall det vara
drägligare på domens dag än
för dig.

Matt 10: 15.

25. I den tiden* svarade**
Jesus och sade: Jag prisar dig,
Fader, himmelens och jordens
Herre, att du har undandolt
det-tat för visa och klokatt och
uppenbarat det för enfaldiga.t*

Luk. 10: 21.

* Lukas angiver, att Herren talat
de här följande orden vid de sjuttio
lärjungarnas återkomst från sin
missionsresa (Luk. 10: 21).

** Detta ord begagnas ofta i det Nya
testamentet icke allenast för att
uttrycka ett svar på en fråga utan även
för att uttrycka, att någon tager till
ordet på en given anledning.

t näml. himlarnas rikes hemligheter
(kap. 13: 11), vilka genom Jesus blivit
uppenbarade för lärjungarna.

ft Icke så till förståendes, som
skulle vishet och kunskap i och för sig vara
till hinder för den evangeliska
upplysningen. Tvärt om. Men den självgodhet
och det högmod (1 Kor. 8: 1), som det
mänskliga vetandet ofta föder av sig
hos människor, som i hjärtat äro
främmande för Gud, de utgöra ett bestämt
hinder för mottagandet av den
gudomliga sanningen. Den vise hedningen
So-krates, som levde några hundra år före
Kristus, och vars vishet framför andra
enligt hans egna ord bestod däri, »att
han visste, att han ingenting visste»,
omtalar, att han besökt många, som i
många stycken voro klokare än han;
men hos alla hade han funnit det felet,
att de voro självkloka och tyckte sig
något vara, i det de trodde sig veta
mycket mer, än de visste; och detta fel
syntes honom mer än uppväga det
företräde, de hade genom &in kunskap. Just
i detta fel är det ock, som kunskapens
fara ligger. Jämför 1 Kor. 1:26 följ.
Frälsarens ord här syfta närmast på
den tidens judiska visa: fariséerna och
skriftlärarna, vilka just voro utmärkta
för en sådan lärdomens inbilskhet. Men
de hava sin tillämpning i alla tider och
icke minst i vår tid, då den mänskliga
vetenskapen synes allt mer avlägsna sig
från den gudomliga uppenbarelsen, ja

hotar att bliva det mäktigaste
bålverket emot densamma. För sådana
självkloka människor har Gud fördolt sitt
rikes hemligheter; de skola icke kunna
fatta dem. Jämför kap. 7: 6, Joh. 9: 39.
Att fatta Guds rikes hemligheter,
därtill erfordras ett ödmjukt och lydaktigt
hjärta. Utan detta hjälper det
skarpaste förstånd och den vidsträcktaste
lärdom ingenting. Och Herren prisar
Gud så väl för hans dom som för
uppenbarelsen av hans nåd. (Jämför Upp.
19: 2).

f * Detta ord syftar här närmast på
de i den judiska skolvisheten
obevandrade lärjungarna, men har sin
tillämpning i alla tider. De enfaldiga, som
ödmjuka sig och vilja lyda sanningen, för
dem &kall Gud uppenbara henne.

26. Ja, Fader; ty* sålunda
har det skett, som varit
välbehagligt inför dig.**

* eller: att. Det grekiska ordet
betyder bägge delarna.

** Närmast efter orden: »Så har
skett välbehag inför dig» (om sådant
kunde på svenska sägas). Att Guds
välbehag, Guds vilja sker, det vill säga,
att det, som behagar Gud, det som Gud
vill, går i fullbordan.

27. Allt* har blivit åt mig
överlämnat av min Fader; och
ingen känner** Sonen utom
Fadern, icke heller känner någon
Fadern utom Sonen och den, för
vilken Sonen villf uppenbara

(honom) .tt

Ps. 8:7. Matt. 28:18. Joh. 3:35.
17: 2. Joh. 1: 18. 6: 46. 10: 15.

* Makt över allting i himmelen och
på jorden. Se kap. 28: 18, Joh. 13: 3j
16: 15, 17: 2, 10.

*? Grundtextens ord uttrycker ett
noggrant, ett fullkomligt kännande.
Jämför 1 Kor. 13: 12.

t För vilka han vill uppenbara
honom, säger v. 25. Se kap. 16: 20.

ff Att känna Gud och Jesus i
sanning kan ingen människa utan genom
gudomlig uppenbarelse. Jämför kap.
16:17, Joh. 17:6, 26, Gal. 1:15, 16.
När Sonen uppenbarar Fadern, så
uppenbarar han även sig själv. Det förra
kan ej ske utan genom det senare (Joh.
14: 9).

28. Kommen hit till mig, I
alla, som aren uttröttade* och
betungade,** och jagt skall giva
eder ro.tt

54
-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1921/0062.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free