- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny översättning med förklarande anmärkningar av P. Waldenström, fjärde upplagan, 1921. Första delen /
90

(1917)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Evangelium enligt Matteus - 18 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kap. 18:
3-8.

Evangelium enligt Matteus.

små barnen, skolen I alls icke
inkomma i himlarna© rike.**

Matt. 19: 14. 1 Kor. 14: 20.

[-.-]

{+•+} när han tagit det i sina armar
(Mark.).

?* Såsom ville han säga: Det
återstår för eder ännu en stor förändring
för att kunna inkomma i Guds rike,
och då haven I allra minst anledning
att disputera om platsen där.
- Märk,
huru Herren framställer ingåendet i
Guds rike för dem såsom något
tillkommande. Riket var ännu icke
kommet; men när det kommer, skola
endast de, som hava det rätta
barnasinnet, ingå där. Detta sinne saknade
apostlarna, så länge de ännu
disputerade om, vem som var störst. De voro
väl lärjungar och troende men ännu
icke mogna för riket. Men Guds Ande
ensam är den, som kan verka ett
sådant sinne i de troende.

4. Vilken som alltså skall
ödmjuka* sig själv såsom detta lilla
barn,** han är den större i
himlarnas rike.t

? d. v. s. vilken som kommer att
ödmjuka sig så o. s. v.
- Ännu fanns icke
en sådan ödmjukhet hos någon av dem.

** Herren uttalar här, i vad
avseende han gör de små barnen till
mönster för apostlarna, nämligen med
avseende på deras ödmjukhet. Utan en
rätt ödmjukhet skall ingen kunna ingå
i Guds rike, när det kommer.

f På samma gång som ödmjukheten
är ett villkor för ingåendet i Guds
rike, är det ock på de olika graderna av
ödmjukhet, som den högre eller lägre
platsen i Guds rike beror. Störst i
detta rike är Herren själv, och närmast
honom störst är den, som mest liknar
honom i den rätta ödmjukheten. Se
därom kap. 20: 28, Mark. 10: 45.

5. Och vilken som mottagit ett
enda sådant litet barn* på mitt
namn,** han mottager mig.t

Matt. 10: 42.

* Den som mottager ett så beskaffat
litet barn som det, vilket Herren höll i
sina armar o .s. v.
- Somliga
bibeltolkare anse, att Herren här med »barn»
icke menar ett verkligt litet barn utan
en troende med ödmjukt barnasinne.
Men i texten finnes ingen anledning
att frångå ordets egentliga betydelse.
Dock är naturligt, att vad som här
sä-ges om det lilla barnet, sedan kan
till-lämpas på uppväxta troende, vilka
hava ett rätt barnasinne.

?? d. v. s. på grund av mitt namn,
på grund därav att det tillhör mig.

t Men den som mottager mig, han
mottager honom, som har sänt mig
(Mark. 9: 37, Luk. 9: 48).

6. Men vilken som blivit till
anstöt* för en enda av des©a ernå,
som tro på mig, för honom är
det gott, att en åsnekvarnsten**
hänges omkring hans hals, och

han sänkes ned i havets djup.t
Mark. 9: 42. Luk. 17: 1 f.

* d. v. s. den som blivit anledning
därtill, att ett enda sådant litet barns
hjärta dragés bort från Herren.

[-.-]

{+•+} ** Små kvarnar drogos för hand och
kallades handkvarnar, större kvarnar
drogos av åsnor och kallades därför
åsnekvarnar. En åsnekvarnsten är
således detsamma som en större kvarnsten,
f Dränkning var ett hos romare,
greker, syrier och fenicier
förekommande dödsstraff. Herren väljer i sitt
tal ett hedniskt dödsstraff för att
framställa saken desto mer avskyvärd.
Meningen i hans ord framgår för övrigt
tydligare av Mark. 9: 42, Luk. 17:2.
Även det allra rysligaste hedniska
dödsstraff är att föredraga såsom gott
framför den förfärliga synden att till
avfall och otro förföra en av de små,
som tro på Jesus.

7. Ve världen för anstötarnas
skull!* Ty det är nödvändigt,
att anstötarna komma ;** dock ve
den människa, genom vilken
anstöten kommer.

1 Kor. 11: 19.

[-.-]

{+•+} Herren uttalar sitt beklagande
över människorna för de många
förförelsers skull, som ligga i deras väg.
Jämför Upp. 8:13, 12:12. Se anm. till kap.
24: 19.

** Världen är så beskaffad, att
förförelse icke kan utebliva. De, som
enfaldigt hålla sig till Jesus, skola dock
icke taga skada därav Tvärt om skall
Gud i sin vishet veta att begagna själva
förförelserna dem till godo (se 1 Kor.
11:19).

8. Men om din hand eller din
fot är dig till anstöt, eå hugg
honom av och kasta honom ifrån
dig.* Det är bättre för dig att
ingå i livet ofärdig eller halt, än
att hava två händer eller två
fötter och kastas i den eviga elden.

Matt. 5:29. Mark. 9:43 f. Kol. 3: 5.

[–-]

{+—+} 90
-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1921/0098.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free