- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny översättning med förklarande anmärkningar av P. Waldenström, fjärde upplagan, 1921. Första delen /
106

(1917)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Evangelium enligt Matteus - 21 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kap.
21:11-18.

Evangelium enligt Matteus,

då hans död stod så nära, kunde detta
ske utan fara för upproriska planer och
rörelser bland folket.

12. Och* Jesus kom in i
Guds helgedom och drev ut alla
dem, som sålde och köpte i
helgedomen,** och växlarnas bord
etötte han omkull samt deras
säten, som sålde duvorna,t

Mos. 14: 25.

* Denna händelse omtalas även i
Mark. 11:
15-19 och Luk.
19:45-48.

** Enligt Markus, som här berättar
noggrannare än Matteus, kom Jesus
efter sitt inridande upp i helgedomen,
såg sig där omkring och gick sedan ut
till Betania. Därifrån återvände han
följande morgon till staden och
uppträdde i helgedomen och gjorde då det,
som här berättas. Till helgedomen
hörde utom själva tempelbyggnaden
även de tre förgårdarna, hedningarnas,
folkets och prästernas förgård. I den
yttersta av dessa, hedningarnas
förgård, var det, som handelsstånden
funnos, vid vilka såldes offerdjur,
rökelse, olja, vin och andra
förnödenheter för offren; likaså växlareborden,
där man mot vanligt mynt utväxlade
myntade dubbeldrakmer, vilka
begagnades till tempelavgift (kap. 17: 24).
Om helgedomen se anm. till kap. 4: 5. [–-]
{+—+} För övrigt må märkas, att den här
omtalade händelsen icke är att
förväxla med en liknande tilldragelse vid
Herrens första besök i Jerusalems
helgedom, varom Johannes talar i kap. 2:
13 följ.

f d. v. s. de till offren behövliga
duvorna.

13. och sade till dem: Det är
skrivet: Mitt hus skall kallas ett
bönehus; men I gören det till en

rövarkula.*

Jes. 56: 7. Jer. 7: 11.

* Herren sammanbinder här två
profetior, näml. Jes. 56: 7 och Jer.
7: 11. Den förra lyder så: Mitt hus
skall kallas ett bönehus för alla folk.
Den senare lyder: Är då detta hus, som
är kallat efter mitt namn, en
rövarkula i edra ögon?
- Att Herren
begagnar det starka uttrycket
rövarkula, det sker med avseende på det
rofferi, som vinningslystnaden vid den
här förekommande handeln bedrev.
Att de, som av honom utdrevos, icke
satte sig till motvärn, berodde utan
tvivel därpå, att de visste, att han

hade rätten och folket på sin sida,
var-förutom den andliga överlägsenhet,
vilken vid detta tillfälle framlyste i hela
hans personliga uppträdande,
överväldigade dem.

14. Och till honom kommo
fram blinda och halta i
helgedomen, och han botade dem.

15. Men när översteprästerna
och skriftlärarna sågo de
underbara ting, som han gjorde, och
barnen, som ropade i helgedomen
och sade: Hosianna Davids son!
vordo de misslynta

16. och sade till honom: Hör
du, vad dessa säga?* Men
Jesus sade till dem: Ja; haven I
aldrig läst: Av små barns och
dibarns mun har du berett dig
lov?**

Ps. 8: 3.

* De sade det förebrående, likasom
påpekande ett ofog, vartill han var
skulden, Mångleriet i templet hade
aldrig bekymrat dem; men de små
barnens enfaldiga lovsång stötte dem.

** Herren fann saken alldeles i sin
ordning såsom ett Guds verk. Han
anförde Ps. 8: 3, där dibarnens
enfaldiga joller framställes såsom en lovsång
till Gud. Såsom ville han säga: Har
nu Gud berett sig en lovsång redan ur
dibarnens mun, huru mycket mer då
ur dessa små barns mun, vilka i
barnslig enfald ropa hosianna. Men ett Guds
lov, ett Guds förhärligande låg i
barnens hosiannarop; ty därigenom att
Sonen förhärligas, förhärligas Fadern,
som har sänt honom.

17. Och han lämnade dem och
gick ut ur staden till Betania*

och tillbragte natten där.

* en by på östra sluttningen av
Oljeberget, vid pass 15 stadier, en
fjärdedels mil, från Jerusalem (Joh. 11:
18). Namnet betyder sannolikt
»da-delhus». Byn finnes ännu kvar och bär
i arabernas språk Lasarus’ namn:
el-Aziriyeh (af el-Azir, d. ä. Lasarus).

18. M.en på morgonen, när
han åter drog upp till staden,
vart han hungrig.*

Matt. 4: 2. Luk. 4: 2.

* Denna händelse omtalas av
Markus i kap. 11:
12-14, 20-24. Enligt
hans berättelse skedde bannandet av

106
-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1921/0114.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free