- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny översättning med förklarande anmärkningar av P. Waldenström, fjärde upplagan, 1921. Första delen /
124

(1917)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Evangelium enligt Matteus - 24 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kap.
24:1-6.

Evangelium enligt Matteus.

24 Kapitlet.

Jesus förkunnar profetiskt Jerusalems
förstöring och de yttersta dagarnas nöd (v.
1-28),
sin återkomst
(29-31), framställer en liknelse
om tecknen, som skulle förebåda dessa
händelser (v.
32-35), beskriver, huru människorna
skola vara oförberedda på hans återkomst (v.
36-41), förmanar till vaksamhet (v. 42-51).

V.
1-14 högmäss, tjugufemte sond. e. tref. I. [-15-28-]
{+15—28+} evangelium tjugufemte sond. e. tref. [-35-44-]
{+35—44+} högmäss, tjugufemte sond. e. tref. II.

sedan Jesus både kommit
t, gick han ifrån
helgedomen, och hans lärjungar kommo
fram till honom för att vis-a
honom helgedomens byggnader.**

* Denna händelse omtalas även i
Mark. 13:1 följ. Luk. 21:5 följ.

** Herren gick för sista gången ut
ur helgedomen. Hans lärjungar följde
med. Det, som Herren nyss talat i
kap. 23: 38, låg dem tungt på hjärtat.
Skulle all denna härlighet förstöras
och ödeläggas? De trädde därför fram
till honom och visade honom på
helgedomens praktfulla byggnader. Därmed
likasom frågade de, om det var
möjligt, att det skulle gå så, som han
hade sagt. Med helgedomens byggnader
menas icke blott templet utan alla till
helgedomen hörande byggnader. Se
närmare till Mark. 13: 1, Joh. 2: 20.

2. Men han svarade och sade
till dem: Sen I icke detta allt?*
Sannerligen säger jag eder: Här
skall alls icke lämnias sten på
sten. som icke skall nedbrytas.**

1 Kon. 9: 7 f. Mik. 3: 12.

* d. v. s. I sen ju alla dessa
byggnader. Nuväl, de skola i grund
förstöras. - Men Frälsarens ord kunna ock
återgivas sålunda: »I sen icke allt
detta», d. v. s. I sen icke, huru det i
grunden förhåller sig med alla dessa
byggnader; de äro nära sin förstöring.
Enligt Mark. 13: 2 synes den förra
uppfattningen hava företräde.

** uttryck för fullkomlig förstöring,
utan att det behöver bokstavligt
fattas. Ty delar av templets murar stå
kvar ännu i dag.

3. Men när han satt på
Oljeberget, kommo lärjungarna* fram
till honom i ensamhet, sägande:
Säg oss: när skall detta vara, och
vad (skall vara) tecknet för din
ankomst** och ti ds ålderns t
fulländning?

* Markus berättar, att det varit
Petrus, Johannes, Jakob och Andreas.

** Lärjungarna togo för avgjort, att
Herrens ankomst till att hålla dom och
upprätta sitt rike skulle ske i
omedelbart sammanhang med stadens och
helgedomens förstöring.

t d. v. s. den närvarande tidsålderns.
Med Kristi ankomst skall den
närvarande tidsåldern nå sin fulländning och
en ny tidsålder inträda. Se till kap.
13: 39. Detta var riktigt tänkt av
lärjungarna, men icke det förra.

4. Och Jesus svarade och
sa-de till dem: Sen till, att ingen
förvillar eder;*

Ef. 5: 6. Kol. 2: 8. 2 Tess. 2: 3.

* Tiden behövde lärjungarna icke
veta. Det fanns annat, som var
viktigare, nämligen att se till, att de icke
under väntanstiden vordo förvillade.
Deras ivriga längtan efter Messias’
ankomst kunde lätt förleda dem att kasta
sig i armarna på falska messiasar.

5. ty många skola komma på
mitt namn,* sägande: »Jag är
Kristus», och många skola de
förvilla.**

* De skola giva sig ut för att vara
Messias samt på grund av detta namn
försöka draga människorna till sig.
Den äldsta historien har icke bevarat
namnen på några falska messiasar från
tiden före Jerusalems förstöring, men
väl från den följande tiden. En sådan
var Barkokba, som uppträdde under
kejsar Hadrianus’ tid.

?? Emedan folket önskade befrielse
från romarnas herravälde samt
väntade att vinna denna befrielse genom
Messias, när han komme, så var det lätt
för djärva bedragare att vinna stort
anhang, när de uppträdde och föregåvo
sig vara Messias. Det är alltid
bedrägliga folkledares konst, att de förstå att
uttala just det, som folket innerst
önskar och därför gärna tror.

6. Men* I skolen få höra krig
och rykten om krig;** sen till,
förskräckens icke! ty det måste
ske, t men ännu är icke änden.tt

* Från varningen för falska
profeter övergår Herren till att beskriva de
förebådande tecknen. Ty dessa
behövde de känna för att icke förvillas.
Därvid går han från det allmänna till det
enskilda, nämner först de stora
världstilldragelserna (v.
6-8), vilka äro
liksom det fjärran mullrandet av den an-

[–-]

{+—+} 124
-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1921/0132.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free