- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny översättning med förklarande anmärkningar av P. Waldenström, fjärde upplagan, 1921. Första delen /
131

(1917)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Evangelium enligt Matteus - 24 Kapitlet - 25 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Evangelium enligt Matteus. Kap.
24:47-25:1.

17 följ.). Herren åsyftar därmed den
härliga lön, som skall tillfalla den
trogne trälen i Messias’ rike (jämför 2
Tim. 4:7, 8).

48. Men om den onde trälen*
sagt i sitt hjärta: »Min herre

dröjer»,**

* som blivit satt i den där nämnda
ställningen såsom förvaltare över de
andra.

** Det är honom kärt, att hans
herre dröjer. Han lever icke för honom,
han älskar honom icke utan vill leva
i synd. Och för att kunna vara lugn
därvid, intalar han sig själv, att det
dröjer länge, innan hans herre
kommer. Under tiden är det den trogne
trälens glädje, att han kan tänka, att
hans herre kommer snart.

49. samt begynt slå sina
med-trälar, men äter och dricker med

de druckna,*

* I denna vers beskrives först hans
otrohet i sin tjänst, sedan gudlösheten
i hans enskilda liv. Märk, huru det
går från det ena till det andra! Först
säger han i sitt hjärta: Min herre
dröjer. Därpå följer, att han börjar
tyrannisera och undertrycka dem, som han
är satt att vårda och giva mat.
Slutligen börjar han äta och dricka med
de druckna.

50. så skall den trälens herre
komma på den dag, som han icke
väntar, och på den stund, som
han icke vet,

51. och skära honom i tu*
och giva honom hanis del bland
skrymtarna.** Därt skall
gråten och tändernas gnisslan vara.

Matt. 8: 12. 13: 42. 25: 30.

* Sådant sönderskärande skedde med
såg (1 Krön. 20:3, jämför Hebr. 11:
37). Därmed vill Herren i bild
uttrycka den förfärliga fördömelse, som skall
träffa den onde trälen, vilken haft en
sådan ställning. Denna fördömelse
framställer han utan bild i de följande
orden.

** Ordagrant: sätta hans del med
skrymtarna
- om sådant kunde på
svenska sägas. Herren väljer detta
uttryck, emedan den onde trälen i
grunden är en skrymtare. Hans ord: »Min
herre dröjer», visa nämligen, att han
ämnar ställa sig annorlunda, när det
lider närmare åt tiden för hans herres
ankomst.

t i fördömelsen, i mörkret utanför
Messias5 rike (kap. 8:12, 13:42, 50,
22: 13, 25: 30).

25 Kapitlet.

Jesus framställer vidare sin återkomst i
liknelsen om de tio jungfrurna (y.
1-13), i
liknelsen om de åt trålarna till förvaltning
lämnade talenterna (v.
14-30), i beskrivningen av
den dom, som nan vid sin återkomst skall
hålla (v. 31-46).
V.
1-13 evangelium tjugusjunde sond. e tref.

[-14-30-]

{+14—30+} 7iögmäs8. tjugusjunde sond. e. tref. II.

[-31-46-]

{+31—46+} evangelium tjugusjette sond. e. tref.

Då* skall himlarnas rike varda
likt** tio jungfrur/!* som
togo sina lampor och gingo uttt
till brudgummens möte.

* Detta står i närmaste
sammanhang med det föregående och
innehåller en förnyad uppmaning till
vaksamhet med anledning av tidens
obestämdhet. Då d. v. s. den dag, då Herren
kommer igen.

** Det skall då vid rikets
upprättande gå till så, som det gick med de
tio jungfrurna. Jämför anm. till kap.
13:24.

t Det är icke jungfrurna utan
bröllopet, som är en bild av riket. Se anm.
till kap. 22: 2.

ft från brudens hus för att möta
den till bröllopets firande anländande
brudgummen. Bröllop firades hos
judarna vanligen i brudgummens hus, dock
stundom i brudens (jämf. Dom. 14: 8).
Här tankes det i brudens hem.
Grunden därtill ligger i den avbildade
saken, alldenstund Kristus,
brudgummen, kommer från himmelen, som är
hans hem, till jorden, som är brudens
hem, för att där och icke i himmelen
upprätta sitt rike.
- Om bruden talas
i denna liknelse intet, utan de troende
framställas under bilden av de
förståndiga jungfrurna. Se till kap. 22: 2. I
samma bild kunna de troende den ena
gången avbildas genom bruden (Joh.
3:29, Upp. 19:7), den andra gången
genom de i bröllopskläder klädda
gästerna (Matt. 9:15, 22:1 följ.), den
tredje gången, såsom här, genom de
mot brudgummen utgående
bröllopstärnorna. Allt efter det olika ändamålet
är liknelsen för varje gång olika
anlagd. Och såsom man, när de troende
avbildas genom bruden, icke har att
fråga efter tärnorna eller gästerna, så
kan man, när de troende avbildas
genom tärnorna, icke fråga efter bruden
eller gästerna. I varje bild finnes
alltid något, som icke kan i alla
enskildheter utföras.

[–-]

{+—+} 131
-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1921/0139.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free