- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny översättning med förklarande anmärkningar av P. Waldenström, fjärde upplagan, 1921. Första delen /
189

(1917)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Evangelium enligt Markus - 6 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Evangelium enligt Markus.

Kap.
6:5-13.

5. Och han kunde där icke
göra någon kraft, utom att han
lade händerna på några få sjuka
och botade dem.

6. Och han förundrade sig för
deras otros skull.*

* Otron gjorde människorna
otillgängliga för hans kraft. Om än icke
alltid tro fordrades hos dem, som
Herren botade (se Matt. 8:13, 15:28, Mark.
9: 23), så var dock en bestämd otro ett
hinder för uppenbarelsen av hans kraft.

(6.)* Och** han drog
omkring i byarna runt omkring
lärande.

Matt. 9: 35.

[-.-]

{+•+} Ny avdelning börjar mitt i v. 6.
** Till v.
6-13 se Matt. 10:
1-14.

Detsamma berättas i Luk. 9:
1-6.

7. Och han kallade till sig de
tolv och begynte* utsända dem,
två och två,** och gav dem makt
över de orena anSarna.t

Mark. 3:13 f.

* Det var första gången han nu
utsände dem på egen hand.

[-.?-]

{+•?+} Två vittnen voro alltid bättre än
ett. Dessutom kunde två inbördes
hjälpa och stödja varandra i sin
gemensamma kallelse. Jämför Matt. 18: 16,
Luk. 7: 19. Se ock Pred. 4:
9-10.

t Makten att driva ut onda andar
var den viktigaste undergörande gåvan.

8. Och han befallde dem, att
de icke skulle taga något med
sig för (sin) resa, utom en stav*
allena, icke bröd, icke ränsel, icke
koppar** i bältet;

Matt. 10: 9 f. Luk. 9: 3 f.

? Enligt Matteus och Lukas skulle de
icke heller medtaga stav. Sannolikt är
meningen, att de icke skulle för resan
medtaga någon annan stav, än den de
alldagligen begagnade. Komme de att
under resan behöva någon ny, så skulle
de nog få den likasom allt annat, som
de komme att behöva. På samma sätt
heter det hos Matteus, att de icke
heller skulle hava skor, medan enligt
Markus* berättelse Herren sagt, att de skulle
vara skodda i sandaler. Det är utan
tvivel meningen, att de icke för resan
skulle skaffa sig andra skodon än de
sandaler, vari de gingo och stodo.

** d. v. s. penningar.

9. men att de skulle vara
skodda i sandaler;* och kläden eder
icke i två livklädnader.

Apg. 12: 8.

* Sandaler voro sulor, som med
remmar bundos på foten. Även skodon
med överläder begagnades.

10. Och han sade till dem:
Varhelst I haven kommit in i
ett hus, bliven kvar där, till dess
I dragen bort därifrån.

Matt. 10: 11.

11. Och vilken trakt som icke
mottager eder,* och de icke höra
eder
- när I faren ut därifrån,
så skaken av stoftet, som är
under edra fötter,** till ett
vittnesbörd för dem.

Apg. 13: 51.

* där ingen finnes, som vill taga
emot eder i sitt hus.

** Se anm. till Matt. 10: 14. I
sin-nebildliga handlingar ligger ofta en
kraftig predikan. Jämför Jes. 8:
1-3,
Sak. 11:
7-10.

12. Och de gingo ut och
predikade, att de skulle ändra sitt
sinne.

13. Och de drevo ut många
onda andar och smorde med olja*
många sjuka och botade dem.

Jak. 5: 14.

* Smörjandet med olja är likasom
handpåläggningen (se till v. 2) icke
att betrakta allenast såsom en
sinne-bildlig (symbolisk) handling till
uppmärksamhetens väckande utan såsom
ett medel, varigenom den från Gud
utgående och genom lärjungarna
verkande helbrägdagörande kraften meddelade
sig åt de sjuka, för så vitt de annars
voro mottagliga därför och icke genom
otro förhindrade dess meddelande (se
anm. till v. 5). Frälsaren själv
begagnade sig understundom av yttre medel
(se kap. 7: 33, 8: 23, Joh. 9:6).
Huruvida han begagnat smörjelse med olja,
därom upplysa evangelisterna icke. Dock
är det icke osannolikt, att det var efter
hans exempel, som lärjungarna
begagnade detta medel. Att emellertid
hel-brägdagörelser ofta skedde utan något
yttre medel, det är visst. När och
under vilka förhållanden yttre medel
använts, därom lämnar det Nya
testamentet oss i okunnighet. Om smörjel-

[–-]

{+—+} 189
-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1921/0197.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free