- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny översättning med förklarande anmärkningar av P. Waldenström, fjärde upplagan, 1921. Första delen /
211

(1917)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Evangelium enligt Markus - 10 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Evangelium enligt Markus.

Kap.
10:23-30.

skola icke de, som hava
ägodelarna^ komma in i Guds rike.

* Till v.
23-27 se Matt. 19:
23-
26. Det samma omtalas även i Luk.. [-18:24-27.-]
{+18:24—27.+}

** Se kap. 3:5, 34, 8: 33. Han såg
sig omkring på lärjungarna med en
allvarligt varnande blick, kanske för
att se, vad intryck händelsen hade
gjort på dem.

f Herren säger icke »ägodelar» utan
»ägodelarna», emedan han betraktar de
jordiska ägodelarna såsom ett helt,
som befinner sig i de rikas händer. Vi
begagna i vissa fall samma talesätt,
såsom då vi säga: Fattigdomen har
blivit min lott o. d. Jämför v. 25
(»nålsögat».

24. Men lärjungarna häpnade
över hans ord. Men Jesus
svarade åter och sade till dem:
Barn, huru svårt är det icke att
komma in i Griids rike!»

Ps. 62:11. Ords. 11:28 1 Tim.
6: 17.

* Det är i allmänhet svårt att
komma in i Guds rike, emedan det
förutsätter en fullkomlig självuppoffring
(kap. 8: 34), men allra svårast är det
för de rika att komma där in,
emedan självuppoffringen för dem är
svårast. - De i våra vanliga biblar
till-lagda orden: »för dem, som förtrösta
på ägodelarna», saknas i de äldsta och
bästa urkunderna. De utgöra dock en
riktig förklaring så till vida, som
svårigheten för de rika att ingå i Guds
rike beror just därpå, att det är så
svårt att äga rikedom utan att fästa
hjärtat därvid.

25. Det är lättare, att en
kamel kommer genom nålsögat, än
att en rik kommer in i Guds rike.

26. Men de vordo övermåttan
häpna,* sägande sinsemellan: * *
Och vem kan då varda frälst ?

* Om ordets betydelse se anm. till
kap. 1: 22.

** Eller: vid sig själva.

27. Jesus såg på dem och
sade: För människor är det
omöjligt men icke för Gud, ty allt är
möjligt för Gud.

Jer. 32:17. Sak. 8:6. Luk. 1:37.

28. .Petrus* begynte säga till
honom: Se, vi hava lämnat allt
och följt dig.**

* Till v.
28-31 se Matt. 19:
27-30.
Detsamma berättas i Luk. 18:
28-30.

** Vad skola vi alltså få? (Matt.).
Genom Herrens sista ord hade
lärjungarnas mod blivit upprättat. Men det
steg för högt, så att de ock började
tycka sig något vara. Se anm. till
Matt. 19: 28.

29. Jesus sade: Sannerligen
säger jag eder: Ingen är, som
har lämnat hus eller bröder eller
systrar eller moder eller fader*
eller barn eller åkrar för min

skull och för evangelii skull,

* De i våra vanliga biblar här
till-lagda orden: eller hustru saknas i d©
äldsta och bästa handskrifterna. Detta
tillägg synes vara här inkommet från
Luk. 18:29. Hos Matteus saknas det ock.

30. utan att han skall få
hundrafalt* (igen) nu i denna
tiden, hus och bröder och systrar
och mödrar och barn och åkrar
under förföljelser,** och i den
kommande tidsåldern! evigt liv.

* Vad den troende får igen redan i
denna tiden, är hundra gånger mer
värt, än vad han måst lämna. Om man
förelade honom att övergiva Kristus
samt lovade honom att då få igen allt,
vad han måst försaka, så skulle han
utan tvekan svara: »Nej, finge jag
än hundra gånger det förlorade igen,
så skulle jag dock icke på sådana
villkor mottaga det.» Men vad vore detta
annat än ett bevis, att vad han redan
fått igen, vore mer än hundrafalt,
vad han mist? »Den, som tror3 måste
lida förföljelse och lämna allt däran.
Dock har han nog; vart han kommer,
finner han fader, moder, bröder, gods
mer, än han någonsin kunde lämna»
(Luther).
- Märk dock, att Herren
bland det hundrafalt återfångna
räknar upp allt det förlorade utom ett,
nämligen fäder. Om anledningen
därtill se Matt. 23: 9. Om Herren för
övrigt enligt Lukas bland det förlorade
men icke bland det hundrafalt
återfångna nämnt hustru, så har det utan
tvivel skett avsiktligt för att undvika
det anstötliga, som kunde ligga i
tanken på att få flere hustrur igen, även
om man toge ordet i andlig betydelse.
Till saken jämför Luk. 14: 26.

** Mitt under förföljelse, och icke
först efteråt, skall man få detta
hundrafaldiga. Så alldeles intet skall
förföljelsen kunna skada Guds folk.

[–-]

{+—+} 211
-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1921/0219.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free