- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny översättning med förklarande anmärkningar av P. Waldenström, fjärde upplagan, 1921. Första delen /
329

(1917)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Evangelium enligt Lukas - 14 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Evangelium enligt Lukas.

Kap.
14:16-23.

Jes. 25: 6.

* Den här omtalade liknelsen har
mycket gemensamt med liknelsen om
bröllopet i Matt.
22:1-14 men är dock
icke samma liknelse, såsom flere
viktiga enskildheter visa.

** Därmed åsyftas Gud.

f nämligen genom profeterna.

ff Med dessa många menas icke alla
människor, såsom synes av v. 21 följ.,
där bjudningen utgår till andra, sedan
dessa »många» nekat att komma. Icke
heller menat alla judar. Ty de fattiga
och eländiga, som omtalas i v. 21, och
som där tydligt skiljas från de »många»,
äro ock judar. Att fatta de »många»
likbetydande med alla judar skulle
dessutom leda därtill, att enligt v. 24
ingen jude skulle komma in i Guds
rike. Med de många menar Herren alltså
den nyss nämnde fariseen (v. 15) och
alla hans likar, folkets ledare och lärare,
vilka i främsta rummet voro bjudna
men förhärdade sig mot evangelium, så
att de icke blott icke själva anammade
det utan ock sökte hindra andra från att
göra det. Med denna liknelse krossar
alltså Herren dessa fariséers lika vissa
som falska hopp om andel i
messias-riket. Utan bild framställer han
detsamma i Joh. 8: 21.

17. Och han sände ut sin träl*
vid aftonmåltidens timme för att
eäga till de bjudna: Kommen, ty

nu är det redo.**

* Trälen är Kristus, med vars
uppträdande himlarnas rike hade kommit
nära (Matt. 4: 17). Denna
omständighet utgör en väsentlig olikhet mellan
denna liknelse och den, som
förekommer i Matt. 22: 2 följ. På denna
olikhet bero sedan många andra olikheter.
Sålunda namnes intet här om några
mord, intet om förstöringen av
dråparnas stad o. s. v.

** En sådan förnyad bjudning är
ännu i österlandet vanlig vid gästabud.

18. Och de begynte alla
enhälligt undanbedja sig.* Den
förste sade till honom: Jag har
köpt en åker, och det är
nödvändigt för miff, att jag går ut och
ser på den. Jag beder dig:
mottag mitt undanbedjande.**

* Här samma ord som i Apg. 25: 11,
Hebr. 12: 19, 1 Tim. 4: 7.

** Ordagrant: hav mig undanbedd;
d. v. s. tillåt mig att vara en, som
un-danbedit sig din bjudning, och som
således slipper komma.

19. Och en annan sade: Jag
har köpt fem par oxar, och jag
går* för att prova dem. Jag
beder dig: mottag mitt
undanbedjande.

* jag står alldeles i begrepp att gå.

20. Och en annan sade: Jag
har tagit mig hustru, och
fördenskull kan jag icke komma.*

* Med dessa ursäkter skildrar
Herren fariséernas jordiska och världsliga
sinne såsom det egentliga hindret för
deras ingående i Guds rike. Under
tiden trodde fariséerna själva, att de voro
mycket andliga.

21. Och trälen kom och
omtalade för sin herre detta. Då
vart husbonden vred och sade till
sin träl: Gå skyndsamt ut på
gatorna och gränderna i staden,*
och de fattiga och krymplingar
och blinda och halta för hit in.

* Härmed avses det heliga landet.
Kristus skulle kalla de elända bland
judarna, när deras förnämsta icke ville
komma.

22. Och trälen sade: Herre,
det har skett,* vad du befallt,

och ännu finnes plats.

* d. v. s. det är redan gjort. När
Kristus återvände till sin Fader, hade
han redan bjudit icke blott de högsta
bland folket utan ock de elända, fattiga,
krymplingar.
- Somliga bibeltolkare
fatta meningen så, att trälen icke
genast sade: »Det har skett», utan att
han först gick ut och sedan efter sin
återkomst sade dessa ord. Men i texten
finnes ingen antydan därom, och att
där inlägga denna mening, är icke rätt,
då sammanhanget dess förutan blir
mycket gott.

2*3. Och herren sade till
trälen: Gå ut på vägarna och
gärdena* och nödga** dem att
komma in, på det att mitt hue må

varda fyllt ;t

* Med vägar och gärden avses
hed-navärlden. Hedningarna tänkas såsom
husvilla, hemlösa, och således i ett ännu
eländigare tillstånd än de elända bland
judarna, vilka likna fattiga, som dock
hava hem i staden.

[–-]

{+—+} 329
-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1921/0337.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free