- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny översättning med förklarande anmärkningar av P. Waldenström, fjärde upplagan, 1921. Första delen /
362

(1917)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Evangelium enligt Lukas - 20 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kap.
20:36-44.

Evangelium enligt Lukas.

36. ty de kunna icke heller
vidare dö,* ty de äro änglalika
och äro Guds barn,** varande
uppståndelsens barn.t

* Därför skola icke heller bland dem
äktenskap förekomma. Den uti den
närvarande tidsåldern allt jämt
fortgående fortplantningen beror alltså
därpå, att släktet är dödligt. Annars
skulle dess ursprungliga ändamål att
uppfylla jorden länge sedan vara
vunnet.

** Deras odödlighet beror på deras
förändrade natur, vilken i sig
innefattar l:o) änglalikhet: de uppståndna
hava liksom änglarna en högre, andlig
kropp (se anm. till Matt. 22: 30, jämför
1 Kor. 15:44); 2:o) gudssonskap.
Uttrycket »Guds barn» förekommer uti
Nya testamentet i trefaldig bemärkelse.
I naturlig bemärkelse kallas Adam för
Guds son såsom skapad av Gud och
skapad till Guds likhet (se anm. till
Luk. 3: 38 och 15: 32). / andlig eller
sedlig bemärkelse kallas de troende för
Guds barn redan här i tiden, såsom
andligen omskapade av Gud och
omskapade till hans likhet (Kom. 8: 14
m. fl. ställen). / övernaturlig och
högsta mening är barnaskapet hos
Gud de genom en salig uppståndelse
fullkomnade människornas tillstånd i
Guds rike. De äro då i alla avseenden
av Gud omskapade till hans fulla
likhet. Jämför Rom. 8:23, Upp. 21:7.
I denna sista bemärkelse är det, som
de uppståndna här kallas Guds barn,
såsom synes därav, att de kallas Guds
barn på den grund, att de äro
uppståndelsens barn. För övrigt må märkas,
att benämningen »Guds barn» om de
troende aldrig hos Matteus och Lukas
begagnas för att uttrycka deras
närvarande andliga tillstånd utan endast för
att uttrycka deras tillstånd i riket
efter Kristi återkomst (Matt. 5: 9, 45,
Luk. 6: 35). I detta fullkomliga
bar-naakap äro de troende på ett
övernaturligt sätt delaktiga av gudomligt
liv och gudomlig härlighet och kunna
därför icke dö.

f De kallas uppståndelsens barn,
emedan de äro uppståndna till ett
annat och nytt liv. Uppståndelsen är
för dem såsom en andra födelse.
Jämför Matt. 19: 28.

37. Men att de döda
uppväckas, har även Moses* givit till
känna** vid törnbusken,t då han
kallar Herren Abrahams Gud
och Isiaks Gud och Jakobs Gud.

Apg. 7: 32. Hebr. 11: 16.

* till och med Moses, med vars lag
I haven trott eder kunna bevisa
motsatsen (v. 28 följ.).

** Grundtextens ord uttrycker
uppenbarandet av något fördolt.
Jämför Joh. 11:57, Apg. 23:30, 1 Kor.
10:28.

f d. v. s. på det ställe, som handlar
om den brinnande törnbusken (2 Mos.
3: 6, 15, 16).

38. Men Gud är icke dödas,
utan levandes (Gud).* Ty alla
leva för honom.**

* Eller: Men Gud är han icke dödas
utan levandes.

** d. v. s. alla de, vilkas Gud
Herren är, leva i förhållande till honom,
fastän de äro döda i förhållande till
människorna. Detta liv äger rum uti
mellantillståndet i paradiset (kap. 16:
23, 23:43) samt har till nödvändig
följd deras uppståndelse, när riket
kommer. Se anm. till Matt. 22: 32.

39. Men några av
skriftlärarna svarade och sade: Lärare, du
s<ade rätt.

40. Ty* de vågade icke
vidare fråga honom något.

* Sammanhanget är: Några
prisade Herrens ord, de andra tego; ty att
framställa några frestande frågor, det
vågade de icke vidare. Så fullkomligt
hade han segrat över dem.

41.Men* han sade till dem:**
Huru säga de, att Kristus är
Davids son?

* Till v.
41-44 se Matt. 22:
41-
46, Mark. 12:
35-37.

** d. v. s. till skriftlärarna. Matteus
säger: till fariséerna.

42. Ty David själv säger i
Psalmernas bok: Herren sade till
min herre: Sitt på min högra
sida,

Ps, 110: 1. Apg. 2: 34. Hebr. 1: 13.
10: 12 f.

43. till dess jag har lagt dina
fienJdfer till en fotapall för dina
fötter.

1 Kor. 15: 25.

44. D<avid kallar honom alltså
herre; och huru är han då hans
son?

[–-]

{+—+} 362
-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1921/0370.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free