- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny översättning med förklarande anmärkningar av P. Waldenström, fjärde upplagan, 1921. Första delen /
391

(1917)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Evangelium enligt Johannes - Inledning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Evangelium enligt Johannes.


Inledning.



Johannes var son till en galileisk fiskare vid namn Sebedeus
(Mark. 3:17) och hans hustru Salome, vilken nämnes bland de galileiska
kvinnor, som följde Jesus ända till korset (Mark. 15:40, jämfört
med Matt. 27:56). Enligt Mark. 1:20 har Sebedeus varit en
jämförelsevis burgen man. Av Joh. 19:25 kan man med stor sannolikhet sluta,
att Salome varit syster till Maria, Jesu moder. Till det naturliga
skaplynnet har Johannes varit häftig (se Mark. 3:17, 9:38, Luk.
9:49, 54) och äregirig (Matt. 20:20 följ., Mark. 10:35 följ.). Men
genom Jesu Ande har han blivit förvandlad till den bibliska historiens
mest fulländade bild av kärlek, mildhet, saktmod och ödmjukhet.

Johannes växte upp i sin faders yrke (Matt. 4:21). Lärd
bildning fick han icke (Apg. 4:13). När Johannes döparen uppträdde,
slöt han sig till honom, dock utan att övergiva sitt yrke. Genom
honom hänvisades han ock jämte Andreas till Jesus (Joh. 1:40). I
lärjungakretsen intog han jämte Petrus och Jakob en framför de andra
framstående ställning (Mark. 5:37, 9:2, 14:33 m. fl.), och bland
dessa tre var han Herrens mest förtrogne (Joh. 13:23, 19:26, 20:2, 21:7,
20). Efter Herrens bortgång stannade han i Jerusalem, där han jämte
Petrus och Jakob räknades såsom den kristna församlingens pelare
(Gal. 2:9). Dock gjorde han även kortare resor (Apg. 8:14). Huru
länge han förblev i Jerusalem, är ovisst. När Paulus sista gången var
i Jerusalem, nämnes Johannes icke (Apg. 21:18). Men det bevisar
ingenting. I berättelsen om apostlamötet i Jerusalem (Apg. 15)
nämnes han icke heller. Men att han ändå var där, synes av Gal. 2:9.
Senare tog han, enligt vad Ireneus och andra gamla kyrkofäder
berätta, sin bostad i Efesus, den förnämsta staden i Mindre Asien. När
han flyttade dit, vet man icke. Paulus’ brev till församlingen i Mindre
Asien innehålla ännu ingen antydan om hans vistelse där. Sannolikt
flyttade han icke dit förrän efter Paulus’ död, nämligen först efter
Jerusalems förstöring. Om hans senare liv känna vi icke mycket.
Hieronymus berättar, att när Johannes blev så gammal och svag, att han
icke kunde gå till församlingens sammankomster, lät han bära sig dit.
Och när han icke förmådde hålla några egentliga föredrag, sade han
blott: »Mina barn, älsken varandra!» Tillfrågad, varför han ständigt
upprepade detta, svarade han: »Emedan det är Herrens bud; och när
detta är gjort, så är nog gjort.» Enligt de äldsta kyrkofädernas
berättelse har Johannes uppnått en mycket hög ålder samt levat ända
in på kejsar Trajanus’ tid, d. v. s. till omkr. år 100. Trajanus regerade
nämligen åren 98—117. Johannes dog en naturlig död i Efesus.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:26 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1921/0399.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free