- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny översättning med förklarande anmärkningar av P. Waldenström, fjärde upplagan, 1921. Första delen /
435

(1917)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Evangelium enligt Johannes - 5 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Evangelium enligt Johannes. Kap.
5:18-21.

när Jesus gjorde det, så skedde det i en
alldeles särskild och högre mening, i
vilken ingen annan kunde kalla Gud
för Fader. Jämför kap. 10: 33. Denna
deras känsla var alldeles riktig.

ft När Jesus sammanställde sitt
verkande med Faderns verkande, så
tillskrev han sig själv i deras ögon
jämlikhet med Gud. Detta gjorde, att
orden: min Fader i hans mun fingo
en särskild och högre betydelse än
annars, vilket judarna ock uttryckte, i
det de sade, att han kallade Gud sin
egen Fader.

19. llå svarade Jesus och sade
till dem: Sannerligen,
sannerligen säger jag eder: Icke kan
Sonen göra något av sig själv,*
utan (han gör), vad han ser**
Fadern göra; ty vadhelst denne
gör, det gör även Sonen på lika
sätt.t

Joh. 8: 38.

* d. v. s. oberoende av Fadern.
Sonen är i allt^ sitt verkande bestämd av
sin enhet med Fadern. Därigenom blir
ock hans verkande till ett med Faderns.

** Detta åsyftar det inre,
omedelbara åskådande, som tillkommer Sonen
till följd av hans enhet med Fadern.

f Märk: samma verk och samma
sätt. Därmed uttryckes Faderns och
Sonens fullkomliga enhet i verkandet.

20. Ty Fadern har Sonen kär,
och .allt visar han honom, vad
han själv gör,* och större verk
än dessa** skall han visa honom,
på det I mån förundra eder.t

Joh. 3: 35.

* Emedan Fadern har Sonen kär,
låter han honom utan avbrott skåda in
i allt
- icke blott en del utan allt
-
vad han själv gör, på det att Sonen må
göra detsamma på samma sätt. Därmed
menas dock icke, att han blott efter
härmar Faderns verk, utan att han
utför detsamma. Det var Faderns verk
att bota den sjuke i Betesda; detta
verk visade han Sonen, icke på det han
skulle göra detsamma efter, utan på
det att han skulle utföra det. Samma
förhållande äger rum med allt, vad
Fadern gör. Alla Guds verk ske genom
Sonen. Och det är icke genom en omed-

veten naturnödvändighet i egenskap av
tt viljelöst verktyg, som Sonen utför
dem; utan han gör dem fritt till följd
av sin enhet med Fadern. Det är
nämligen genom sitt väsens fullkomliga
enhet med Fadern, som Sonen i allt sitt
verkande är bestämd, och detta är den
fullkomliga friheten, på samma gång
som hans verk därigenom alldeles
komma att sammanfalla med Faderns.

** som I hittills haven sett, d. v. s.
botandet av den sjuke i Betesda samt
andra dylika händelser.

f Han säger icke: på det att I mån
bliva troende. Han visste nämligen,
att de skulle komma att förhärda sig.
Men förundran och blygsel skulle de
få erfara, när de fingo se hans verk.

21. Ty* såsom, Fadern
uppväcker de döda** och gör dem
levande,t så gör ock Sonen
le-vande,tt vilka han vill.t*

* Herren uttalar här och i de följande
verserna, vad för större verk han menat.
** Att uppväcka döda är enligt
Gamla testamentets lära i egentligaste
mening Faderns verk (5 Mos. 32: 39, 1
Sam. 2:6; jämför ock Tob. 13: 2, Vish.
16: 13).

f Levandegörelsen tankes här såsom
skeende genom uppväckelsehandlingen.
Ett annat betraktelsesätt se Ef.
2:5-6,
där levandegörandet sättes såsom
föregående uppväckelsen.

tt Att göra levande eller giva liv
åt döda är ett verk, som tillkommer
Fadern och Sonen på samma sätt.
Uttrycket är här att fatta allmänt både
om den andliga och om den lekamliga
levandegörelsen, varvid denna senare
tankes såsom en salig levandegörelse
(v. 29). Först i v. 24 följ. talar
Herren om de två olika slagen av
levandegörelse särskilt.

[-.f*-]

{+•f*+} Detta är icke så att fatta, som
skulle Fadern göra somliga levande och
Sonen andra, vilka han vill. Utan
levandegörelsen är Faderns verk genom
Sonen. Fadern visar Sonen detta verk,
och Sonen utför det. Och han utför
detsamma icke såsom ett viljelöst
verktyg utan på grund av sin egen vilja,
vilken i allting sammanfaller med
Faderns. Vilka de äro, som Sonen vill
giva liv, det ses av v. 24 och 29.
Levandegörandet har sin grund endast
i Faderns och Sonens vilja men har
till förutsättning människans tro. Gud
vill icke giva liv åt dem, som icke tro
på Kristus, emedan han icke vill eller

435
-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1921/0443.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free