- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny översättning med förklarande anmärkningar av P. Waldenström, fjärde upplagan, 1921. Första delen /
477

(1917)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Evangelium enligt Johannes - 9 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Evangelium enligt Johannes. Kap. 9:
33-39.

33. Om denne icke vore från
Gud, så kunde han ingenting
göra.*

* och nu har han dock gjort ett
under, vartill man aldrig någonsin hört
maken.

34. De svarade och sade till
honom: I synder har du blivit
född hel ooh hållen,* och du
lärer oss? Och de kastade ut**
honom.

* Hela din varelse är redan från
födelsen genomträngd av synd. Somliga
bibeltolkare fatta ordet såsom syftande
på föräldrarnas synder, vari mannen
vore född (enl. Ps. 51: 7). Detta synes
dock mer sökt. I vad fall som helst
betrakta judarna hans medfödda blindhet
såsom ett straff för den synd (jfr v. 2),
vari han vore född.

** Detta kan antingen betyda, att
de stötte ut honom ur
synagoggemen-skapen (se v. 22), eller ock att de
kastade ut honom ur rummet, där de voro
församlade. Det senare synes ligga
närmast till hands och
överensstämmer väl med de andliga herrarnas
oandliga sinne. Jämför Apg. 7: 57 följ.,
där de gingo vida längre. Att med
detta utkastande även följde uteslutning
ur synagoggemenskapen må anses
naturligt.

35. Jesus fick höra, att de
hade kastat ut honom, och när
han fann* honom, sade han:
Du
- tror du på Människans
son?**

* d. v. s. träffade. Se anm. till kap.
1: 43, 45.

** Enligt en annan läsart: Guds
Bon. Vilketdera som än är den rätta
läsarten, blir meningen densamma.
Tror du på Messias? det är frågan.

36. Denne svarade och sade:
Och vem är tan, herre, att jag

må tro på honom?*

* I denna genfråga ligger uttryckt
1) att han icke kan tro på Messias,
emedan han icke ännu vet, vem han
är, 2) att han är villig att tro på
honom, blott han får veta, vem han är.
-
Att Jesus var en gudfruktig man och
en man sänd av Gud, det visste han,
och det hade han bekant, men att han
var Messias, det visste han ännu icke.

37. Jesus sade till honom: Du

har både sett honom,* och den
som talar med dig, denne är
det.

* Dessa ord syfta därpå, att han
såg honom nu. Förut hade mannen icke
sett honom. Vid det tillfälle, då
Jesus smorde degen på hans ögon, var
han ännu blind, och sedan han skildes
från honom för att gå till Siloa, hade
han icke träffat honom förrän nu.

38. Men han sade: Jag tror,
Herre. Och han tillbad* honom.

* Han föll ned inför honom till
uttryck därav, att han hyllade honom
såsom Messias. I denna betydelse (att
man ägnar någon sin hyllning)
förekommer ordet tillbedja ofta i bibeln.
Se t. ex. 1 Mos. 23: 7, 1 Sam. 20: 41, 1
Sam. 25:23, 41, Apg. 10:25 m. fl.
ställen.

39. Och Jesus sade:* Till en
dom har jag kommit i denna
världen,** på det att de, som
icke se*** må se,t och de, som
se,tt må varda blinda.ttt

* till de omgivande människorna.
** Ehuru Kristus icke är kommen

för att döma, så träffar dock genom
hans verksamhet en dom var och en
människa, eftersom hon förhåller sig
till honom: den ene blir upplyst, den
andre förstockad. Jämför kap. 3: 17
följ., 12: 48.

*** d. v. s. de enfaldiga, okunniga.
Herren begagnar detta uttryck närmast
med hänsyftning på den botade
mannen, som, från att hava varit både
andligt och lekamligt blind, nu blivit
i dubbel bemärkelse seende.

t d. v. s. bliva andligt seende, så
att de lära känna den gudomliga
sanningen. Detta förutsätter naturligtvis,
att de erkänna sin egen okunnighet
och i trons lydnad mottaga Jesu ord.
Endast i detta fall kan det kallas för
en dom, att de varda seende.

-ff denna världens visa och kloka
och skriftlärare (här närmast med
hänsyftning på fariséerna och
skriftlärarna) .

ftt a-llt mer och mer oförmögna att
se sanningen. Detta är en dom så till
vida, som de själva vålla det genom
sitt motstånd mot den gudomliga
sanningen. Den självgodhet och det
högmod, som lärdomen i allmänhet och den
andliga lärdomen i synnerhet vanligen
föder av sig hos människor, som i hjär-

477
-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1921/0485.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free