- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny översättning med förklarande anmärkningar av P. Waldenström, fjärde upplagan, 1921. Första delen /
531

(1917)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Evangelium enligt Johannes - 17 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Evangelium enligt Johannes. Kap. 17:
22-25.

den var skapad (v. 5). Se Fil. 2: 9.
Denna härlighet har han givit åt de
troende. Den är deras egendom i hoppet
{se Horn. 8: 24). De äro nu
medarvin-gar med Kristus (Rom. 8: 17). De
mottaga ock den helige Anden såsom
underpant på detta arv (Ef. 1: 14). Men föret
vid Herrens återkomst skola de träda
i verklig besittning därav (kap. 14: 3.
Rom. 8:17, Fil. 3:20 f., Kol. 3:4).
Märk, huru Herren lärer sina lärjungar
att tänka på -den tillkommande
härligheten med sådan visshet, som vore den
redan för handen.

f Se Ef. 4: 4. Den för troende
gemeneamma eviga härligheten är ett
mäktigt föreningsband mellan dem.

23.
-jag" i dem och du i mig,* [–att-]
{+—att+} de må vara fullkomnade
till ett,** på det att världen må
förstå,*** att duf har utsänt
migtt och har älskat dem,ftt
såsom du har älskat mig.t*

1 Joh. 1:3, 3: 24.

* Dessa ord utgöra en förklaring på
beskaffenheten av de troendes enhet:
Såsom du, Fader, och jag äro ett
därigenom, att du är i mig, så skola de vara
ett därigenom, att jag är i dem.

** att de må vara fullkomnade, så
att de utgöra ett. Deras fullkomnande
har till ändamål och resultat deras
enhet. - Somliga bibeltolkare börja en
ny mening med v. 23 och översätta
sålunda: Jag är i dem och du i mig, på
det de må vara fullkomnade till ett.
Denna uppfattning syne® dock bryta
sammanhanget.

*** Om världen skall genom de
troendes enhet företa, att det är Gud, som
har sänt Kristus, så måste denna enhet
framträda i det yttre, så att världen
kan se den. Allt de troendes söndrande
i olika partier och »samfund är alltså i
uppenbar strid mot hela Guds
frälsningsråd samt ett hinder för världens
frälsning.

f Det ligger i grundspråket starkt
eftertryck på ordet du.

ff Söndring är av Satan, enhet är
av Gud. Därför skall de troendes enhet
visa världen, att den Kristus, som
skapat denna enhet, verkligen är sänd av
Gud.

ttt Söndring är frukt av
kärlekslöshet, enhet är frukt av kärlek. Därför
skall de troendes enhet visa världen, att
de äro Guds älskade (Rom. 1:7), i
vilkas hjärtan Guds kärlek är utgjuten
(Rom. 5:5).

[-?(.*-]

{+¦(•*+} Den Guds kärlek, som är utgjuten
i de troendes hjärtan, är samma
faderliga kärlek, som Kristus fått erfara av
Gud. Se Ef. 1: 6. Här såsom ofta
annars begagnas ordet älska för att
uttrycka en i handling bevisad kärlek. Se
anm. till kap. 14: 21.

24. Fader, vad du har givit
mig
- jag vill, att varest jag
är, där skola även dessa vara
med mig,* på det att de må
skåda** mint härlighet, som du har
givit mig, 11 emedan du har
älskat mig före världens
grundläggning, t*

Joh. 12: 26, 14: 3.

* Detta skall ske, när Herren
kommer igen. Se kap. 14: 3.

** Detta uttryck innebär (såsom v.
22 visar) icke ett blott åskådande utan
ett deltagande uti det, som man ser. Se
anm. till kap. 3: 3, 8:51. De saliga
skola såsom »med förhärligade» (Rom. 8: 17,
29) och »med regerande» (2 Tim. 2: 12)
vara hos Kristus.

[-.f-]

{+•f+} Det ligger i grundtexten starkt
eftertryck på ordet min.

f f Se anm. till v. 22.

t* I Faderns- kärlek till Sonen har
Sonens upphöjelse sin grund; och denna
Faderns kärlek är evig.

2-5. Rättfärdige*
Fader-och**
världen har icke känt dig,***
men jag1 har känt dig,t och
deseatf hava förstått, att du har
utsänt mig.fft

Joh. 16: 3, 17: 8.

* I motsats mot världens
orättfärdighet och hat stöder Herren sin sak och sin
bön på Guds rättfärdighet. Det tillhör
den rättfärdige att mot världens
orättfärdighet hjälpa lärjungarna till evigt
liv och härlighet.

** Efter orden: Rättfärdige Fader,
har man att tänka sig ett kort
uppehåll, såsom ville Herren eäga:
Rättfärdige Fader
- ja rättfärdig är du, och
världen har icke känt dig o. 6. v.

*** Världen har icke lärt känna dig
av mina ord och verk, i vilka du dock
så tydligt uppenbarat dig, och
varigenom hon hade kunnat lära känna dig.

f Därmed åsyftar han den
omedelbara kännedom, som han hade av Gud.
Se kap. 8: 55.

tf de här omkring mig stående
lärjungarna.

- 531
-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1921/0539.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free