- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny översättning med förklarande anmärkningar av P. Waldenström, fjärde upplagan, 1921. Första delen /
568

(1917)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Apostlarnas gärningar - 2 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kap. 2:
19-25.

Apostlarnas gärningar.

19. Och jag skall giva under
ovan i himmelen och tecken nere
på jorden, blod och eld och
rökmoln ; *

* Blod, eld och rökmoln äro tecknen
på jorden. Med blod menas
blodsutgjutelse (genom krig, uppror o. s. v.).
Med eld och rökmoln menas
förhärjande eldar, som ödelägga städer och
byar. Sådana härjningar åtfölja alltid
krig och uppror.
- Somliga
bibeltolkare tro, att med1 blod, eld och rökmoln
menas blodregn, glödande meteorer
samt ur jorden uppstigande rökpelare.
Detta synes dock mycket osannolikt.
Jämför Matt. 24: 6 f.

20. solen skall vändas till
mörker och månen till blod,* förrän
Herrens stora** dagt kommer;

[-*?-]

{+*¦+} Månens utseende skall varda
blodrött.

** den avgörande. I somliga gamla
och goda handskrifter tillägges: och
uppenbara, d. v. s. den för hela världen
uppenbara. Se Matt. 24:27, 30. Hos
profeten står det: Herrens stora och
förskräckliga dag.

f dagen för Herrens, d. ä. Kristi,
ankomst. Se anm. till Joh. 8: 56. Här
menas Herrens andra ankomst.

21. och det skall ske, att var
och en, som åkallat Herrens
namn,* skall varda frälst.**

* Enligt sammanhanget blir
Herrens namn här Jesu Kristi namn.
Skriften lärer bestämt, att de troende
skola åkalla Jesu namn. Se kap. 7: 59,
9:14. Rom. 10:13, 1 Kor. 1:2, Fil.
2: 10, Joh. 20: 17.

** Var och en, som under den
närvarande tidsåldern har åkallat Herren
Jesu namn, skall vid Herrens
återkomst vinna evig frälsning i det rike,
som han då skall upprätta. Jämför
kap. 4: 12, 15: 11.

22. I israelitiska män, hören
dessa ord: Jesus från Nas aret,
en man, som för eder blivit av
Gud vitsordad* genom krafter
och under och tecken, som Gud
har gjort genom honom mitt
bland ed^r, såsom I själva veten,

Apg. 10: 38.

* såsom sänd av Gud. Se Joh. 3: 2.
Aposteln framställer Jesus först i all-

mänhet såsom en Guds man, och sedan
förklarar han, vad för en Guds man
han är, nämligen Messias (v. 36). Det
ord, som vi här översatt med vitsorda,
betyder egentligen utvisa, utpeka,
framställa någon såsom något särskilt.
Samma ord i 1 Kor. 4: 9, 2 Tess. 2: 4.

23. denne, som genom Guds
fastställda råd och förutseende
var utlämnad,* haven I genom
laglösas** hand fastnaglat och
avrättat.t

* av Judas, förrädaren. Det var icke
till följd av överrumpling, som Judas
lyckades utlämna Jesus åt hans
fiender, utan det skedde på grund av Guds
förut bestämda råd så, som han hade
förutsett, att det skulle ske. Jämför
kap. 4:28. Såsom Satans verktyg måste
Judas, utan att veta eller vilja det,
utföra Guds förut bestämda råd. Se anm.
till kap. 3: 18.

** d. v. s. hedningars. Här menas
de romerska soldater, vilka såsom
verktyg utförde den av Rådet fällda och av
Pilatus fastställda dödsdomen.
Hedningarna kallas laglösa, emedan de
sto-do utom den mosaiska lagen (se Rom.
2: 14, 1 Kor. 9: 21). ^

f Eftersom Jesus blivit avrättad på
grund av en dom, som Rådet i hela
folkets namn hade fällt över honom, och
till vars verkställande det med folkets
hjälp hade tvungit Pilatus, så kunde
Petrus säga till judarna i allmänhet:
I haven avrättat honom. Se v. 36.
Jämför ock kap. 3: 15 samt anm. till Joh.
19: 16.

24. Honom har Gud uppväckt,
sedan han lossat dödens
födslosmärtor,* emedan det icke var
möjligt, att han skulle fasthållas
av honom.**

Apg. 3: 15, 4: 10, 5: 30 f., 10: 39 f.,
13: 30 f.

* Kristi uppståndelse framställes
såsom en födelse ur döden (jämför Kol.
1: 18), varvid döden tankes såsom en
människa, som lider födslovånda, tills
Gud genom fostrets födelse upphäver
denna vånda. Döden led, så att säga,
födslovånda, tills han gav ifrån sig den
dödade Frälsaren.

** av döden. Genom Kristi
uppståndelse är dödens makt krossad (2
Tim. 1: 10, 1 Kor. 15: 25 f.).

25. Ty* David säger med
avseende på honom: Jag såg min

[–-]

{+—+} 568
-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1921/0576.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free