- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny översättning med förklarande anmärkningar av P. Waldenström, fjärde upplagan, 1921. Första delen /
597

(1917)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Apostlarnas gärningar - 7 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Apostlarnas gärningar.

Kap.
7:43-50.

ft Romfan är ett koptiskt namn,
som på hebreiska heter Kijun (Am. 5:
26). Romfans stjärna är planeten
Sa-turnus, som dyrkades av de gamla
araberna, fenicierna och egyptierna. Han
avbildades såsom en med huvud och
fötter försedd stjärna. Om dyrkan av
Saturnus under ökenvandringen talas
ingenting i Mose böcker. Men av
profetens ord synes, att Jehovahs dyrkan
under ökenvandringen i det närmaste
upphört och lämnat rum för
avgudadyrkan. En antydan därom ligger ock
i 5 Mos. 32: 17. Jämför även Jos. 24:
23, av vilket ställe synes, att ännu vid
slutet av Josuas dagar främmande
gudar funnos bland folket.
- För övrigt
må nämnas, att namnet Romfan i olika
handskrifter skrives mycket olika
såsom Refan, Remfan, Raifan o. s. v.

t* Hos profeten står det Damaskus.
Men Stefanus säger Babylon, emedan
det var till Babylon folket i
verkligheten blev bortfört. Och Babylon låg långt
»på andra sidan Damaskus».

44. V’åra fäder hade
vittnesbördets tält* i öknen, såsom den,
som talade med Moses, hade
förordnat, att han skulle göra det
efter den bild, som han hade
sett;

2 Mos. 25: 40. Hebr. 8: 5.

* Det tält (tabernakel), som
utgjorde Israels helgedom under
ökenvandringen, och sedan ända till dess Salomo
byggde templet, kallas vittnesbördets
tält, emedan det var det tält, i vilket
Jehovah gav vittnesbörd om sig. I
Gamla testamentets grundtext kallas
det egentligen »sammankomsts tält»,
d. v. s. det tält, där Gud kom
tillsammans (sammanträffade) med sitt folk.
Uttrycket »vittnesbördets tält» är i
Nya testamentet inkommet ur de
sjuttio uttolkarnas översättning.

45. vilket ock våra fäder
efter honom mottogo och förde
med Josua in i hedningarnas
besittning,* vilka Gud utstötte
undan våra fäders ansikte, ända
intill Davids dagar,**

Jos. 3: 14.

* d. v. s. in i det land, som
hedningarna ägde.
- Somliga bibeltolkare
översätta: vid hedningarnas besittning,
d. v. s. medan hedningarna ännu voro i
besittning av landet.

** Meningen är: De förde in
vittnesbördets tält i Kanaan, och där
förblev det till och med Davids dagar,
varefter det avlöstes av tempel.

46. vilken fann nåd inför Gud
och bad, att han måtte finna en
boning åt Jakobs hus.*

2 Sam. 7: 2 f. Ps. 132: 4 f.

* Jakobs hus, d. v. s. Israels folk.
Folket hade hittills endast haft ett
flyttbart tält såsom församlingsställe
för sin gudsdyrkan. David bad Gud,
säger Stefanus, att få åt detsamma
bygga en fast boning till gudstjänsthus.

Somliga gamla handskrifter hava en
så lydande text: Han bad, att han
måtte finna en boning åt Jakobs Gud.
Detta stämmer väl överens med
berättelsen i 2 Sam. 7: 2 följ. Men Stefanus
har säkerligen avsiktligt undvikit att
här kalla templet för en bostad åt Gud.
Se v. 48. Dessutom hava de äldsta och
bästa handskrifterna läsarten: åt
Jakobs hus.

47. Men Salomo byggde åt det
ett hus.

1 Kon. 6: 1 f.

48. Men icke bor den Högste*
i sådant, som är gjort med
händer,** såsom profeten t säger:

Apg. 17:24.

* såsom I tron.

** så att hans närvaro skulle vara
bunden därvid. Templet var ett hus åt
Israels folk för dess gudsdyrkan men
alls icke ett hus till bostad åt Gud.
Detta hade Salomo själv vid dess
invigning med tydliga ord framhållit
(1 Kon. 8:
27-30). I den bön, som han
då höll, betonade han ock, att det är
himmelen och icke templet, som är Guds
boning (v. 39, 43, 49).

f Profeten Jesaias i kap. 66: 1 följ.

49. Himmelen är för mig en
tron, men jorden är en fotapall
för mina fötter. Vad för ett
hus skolen I bygga åt mig, säger
Herren, eller vilket är rummet
för min vila ?

50. Har icke min hand gjort
detta allt?*

* Med anförandet av dessa ord vill
Stefanus ingalunda förkasta
tempelgudstjänsten. Tvärt om. Apostlarna med

[–-]

{+—+} 597
-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 10:45:38 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/bibeln/wald1921/0605.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free