- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
466

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Fjärde delen. Läran om frälsningen (Soteriologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

eggelse till efterföljd. Denna fullkomlighet måste dock vara en
människas, om den skall få någon betydelse för mänskligheten.

I samband härmed kan det spörsmålet upptagas, huruvida Guds
Son skulle blivit människa, även om synden ej inkommit i världen.
Detta är flera teologers påstående, för vilket de ock sökt stöd i
skriften (1 Kor. 15: 45; Ef. 1: 3—10; Kl. 1: 13—20).

Man har tänkt sig, att Gud icke kunnat komma till den högsta
uppenbarelsen av sin kärlek inom sig själv såsom trefaldig. Skapelsen
blev därför en nödvändighet för Gud. Hans eget sällhetsliv kunde
icke förverkligas henne förutan. Skaparen för sin egen tillvaros
självtillräcklighet beroende av det skapade! I skapelsen skulle sålunda
Guds kärlek finna sitt mål. Där skulle den uppenbaras. Men för
att skapelsen på ett fullkomligt sätt måtte uppenbara Guds kärlek,
måste Gud bliva människa eller själv ingå i den ändliga utvecklingen.
Guds människoblivande skulle sålunda ingått i skapelsebeslutet
oberoende av synden.

Vidare framhålles, att för att Kristus skulle kunna bliva huvud
och medelpunkt för mänskligheten, förenande människorna till en
organism, ett Guds rike, avspeglande Guds Sons härlighet, måste han
bliva människa, oberoende av synden. Är då icke Guds Son såsom sådan
mänsklighetens urbild och bestämmelse? Till sist angives, att
män-niskoblivandet var nödigt för att bringa gudomen och människan i en
så nära förbindelse, att Gud kunde bliva rätt känd samt meddela
människan sitt liv. Skulle då människan icke, i besittning av det
ursprungliga gudsbelätet, därigenom hänvisats till Guds Son såsom sin egen
urbild, från vilken det gudomliga livet tillströmmat henne mer och
mer, tills hon i honom funnit sitt mål?

Skriften framhåller tydligt, att Kristus kom i köttet för
återlösnin-gens skull samt att han på grund därav blivit upphöjd och beklädd
med makt (Mtt. 20: 28; Gl. 4: 4; 1 Tm. 1: 15; Eb. 2: 14; 1 Jh. 3: 8).
Dr. Northrup säger: "Det antagandet att Kristus skulle blivit
människa, även om Adam aldrig syndat, är omöjligt, och hela frågan är
lika intetsägande och innehållslös, som om man sporde, hur mycken
styrka örnen behövde för att flyga högre än luftkretsen eller hur
snabb vinthunden skulle vara för att springa förbi sin egen skugga."

466

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0472.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free