Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Fjärde delen. Läran om frälsningen (Soteriologi) - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
ANDRA KAPITLET
Mandomsanammelsen eller människo
blivandet
"Ordet (Logos) vart kött och tog sin boning
ibland oss". — Johannes.
Med Kristi mandomsanammelse förstå vi den akt av den gudomlige
Logos, varigenom han i gemenskap med sig upptagit människonaturen
i Jesu av Nosaret person.
Med Ordet, Logos, menar Johannes den andre personen i
gudomsväsendet, om vilken han säger, att han var i begynnelsen hos Gud samt
var Glid (Jh. 1:1). I adertonde versen tillägger han: "Gud har
ingen sett till någon tid; den enfödde Guden (Sonen), som är i Faderns
sköte, han har uppenbarat honom." På vad sätt har Gud såsom Son
uppenbarat Gud såsom Fader eller Gud såsom Gud, oavsett
personåtskillnaden? Är det icke genom människoblivandet eller
mandomsanammelsen, ty med "kött" (sarks) förstås här icke blott kött och
blod såsom materia eller kroppslighet, utan en mänsklig natur med
både själ och kropp, såsom när det heter: "Allt kött (alla
människor) vandrade i fördärv på jorden’’ (1 Ms. 6: 12); "intet kött (ingen
människa) bliver rättfärdig av laggärningar" Gal. 2: 16; Rm. 3:
20; 1 Pt. 1: 24). Gud blev människa således. På ett annat ställe
säger samme Johannes, att Jesus är Kristus, "kommen i köttet" (en
sarki, 1 Jh. 4: 2). Paulus begagnar nästan samma ord: "Han som
blev uppenbarad i köttet" (1 Tm. 3: 16). I Ebreerbrevet säges det, att
han som var Son, född av Fadern i evighet, större än änglarna,
förstfödd före all skapelse, himlarnas och jordens skapare och uppehålla-
483
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>