- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
489

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Fjärde delen. Läran om frälsningen (Soteriologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Gud med oss" (Mtt. Is 18, 20, 23; Lk. Is 31, 32, 35). Således avlade
och födde jungfru Maria icke en syndig människa, utan "det heliga",
"den Högstes Son", "Gud med oss", ett heligt och rent väsen, en
gudamänsklig personlighet.

Men om Logos skulle anslutit sig till Jesus efter dennes födelse,
vid dopet eller upphöj elsen, vilken personlighet skulle Jesus hava
varit före, vid och efter sin födelse? En gudamänsklig? Visst icke.
Uppbyggandet av en helig och syndfri människonatur i jungfru
Marias liv förutsätter gudomsnaturen såsom underliggande grund. Och,
såsom vi sagt, Ordet blev kött för återlösningens skull. Om Jesus
förenades med Logos efter födelsen eller först vid himmelsfärden,
när representerar han oss såsom försonare? Kunde en blott
människa försona syndare med Gud? Gällde försoningen icke i första
rummet Gud? Måste icke medlaren vara både Gud och människa och i
sin person företräda naturen hos båda parterna, som skulle genom
förlikningen återförenas? Men om Jesu Kristi ställföreträdande
försoningsverk skulle omfatta och upphäva all synd och all synds
till-räknelighet, måste han icke framträda ren och fullkomlig på varje
område, där människan framstår oren, syndbesmittad, skuldbelastad?
Detta är nu händelsen med henne både i den medvetna och ansvariga
åldern såväl som i den omedvetna och oansvariga. Den första
överträdelsen skedde av en, som ägde medskapad renhet och oskuld. Jesus
måste framstå med samma renhet och möta synden under form av
prov och frestelse samt bestå och övervinna henne. Han gjorde så.
Människorna avlas och födas i synd; han måste avlas och födas utan
synd. Varje människa är såsom foster och nyfött barn
syndbesmittad och befläckad; Jesus var ett "heligt", rent, syndfritt, foster och
nyfött barn. Människan utvecklas och uppväxer med ett syndigt
hjärtelag, en ond och förvänd livs- och viljeriktning; Jesus utvecklades
och uppväxte med ett rent hjärtelag, en helig viljeriktning. Då
människan hunnit ansvarighetsåldern, beträder hon stråten av personlig
överträdelse och synd och fortsätter på densamma, tills hon blir av
Gud nånyttfödd, efter att först hava kommit under inflytelsen av *Guds
förekommande nåd genom evangelium. Jesus beträdde aldrig den
personliga överträdelsens mörka stig, utan levde intill sista timman
den fullkomliga kärlekens liv, skild från synd, lik oss i allting, just
synden undantagen. I detta liv, ifrån dess första begynnelse i embryot
till det sista andetaget på korsträdets blodiga stam, stod Jesus i vårt
ställe. Detta inbegriper både hans görande och lidande lydnad, och

489

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0495.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free