- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
490

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Fjärde delen. Läran om frälsningen (Soteriologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

utan denna fullkomliga laguppfyllelse* i vårt ställe, detta oändligt
fullkomliga kärleksliv; utan detta kärlekens, lydnadens och renhetens
sinne- och hjärtelag; utan denna goda, heliga och Gud behagliga
vil-je- och livsriktning, som från början till slut utmärkte Jesus Kristus,
kunde icke frälsning ske, ty det är alltsammans gjort i vårt ställe,
och den som tror på Kristus, icke blott frånräknas synderna och står
utan skuld, utan han tillräknas Jesu fullkomliga natur och liv och
betraktas, såsom hade han aldrig varit med synd befläckad eller haft
med synden något att beställa, ja, såsom fullkomlig. "Den som icke
visste av någon synd, honom har Gud för oss (i vårt ställe) gjort till
synd, på det att vi i honom må bliva rättfärdighet från Gud" (2 Kor.
5: 21). Den troende är ock delaktig av gudomlig natur eller likbildad
med Jesus till sinne- och hjärtelag. Synden vidlåder honom
visserligen, emedan han först i döden och härliggörelsen fullständigt befrias
från den syndiga natur, med vilken han är född, ett arv från Adam,
men den nya livsprincipen, den ledande och bestämmande makten i
hela hans väsen, är Jesu Ande, och genom Guds nåd besegras i tron
det onda.

Jesu avlelse, födelse samt hela liv, och icke blott hans lidande och
död, äro av försonande och ställföreträdande natur, vadan det icke går
an att tala om att gudomsnaturen upptagit i gemenskap med sig
människonaturen i något annat tidsmoment än i själva avlelsen, som i
detta fall är övernaturlig. Den som skall, ren och rättfärdig, företräda
oss, måste göra det på varje punkt utefter hela den linje, där vi
framstå syndbesmittade, onda och fördärvade. Men den som på något
enda område skall företräda oss syndare såsom återlösare och
försona-re, måste vara mer än människa och ängel. Han måste, på samma
gång han är sann människa, vara även sann Gud. Och då måste
Jesu Kristi gudamänskliga person börja, där människan börjar. Att
människan Jesus skulle på något sätt upptagit uti sig gudomen i ett
mer utvecklat skede, ja, låt ock vara efter avlelsen före födelsen,
innebär människonaturens självexistens i någon form oberoende av
naturernas förening, vilket senare då borde leda till talet om att köttet blev
Ord eller att människan blev Gud, uppenbarades i gudomsnatur, att
mandomens hela fullhet bodde hos Jesus gudomligt. Skriftens talesätt
är det motsatta.

490

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0496.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free