- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
498

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Fjärde delen. Läran om frälsningen (Soteriologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

åskådningens form, klädd i bilder, lånade ur sinnevärlden, utan att
innehållet avklädes sin sinnliga dräkt. Guds kärlek, som faktiskt
är en etisk drift eller känsla, klädes i gåvans form. Guds godhet,
omvårdnad, omsorg, kommer under fadershjärtats ömhet. Guds
majestät och makt klädes i konungamyndighetens och härlighetens
skrud. Himmelen eller Guds barns tillkommande salighet är ett hus
eller härbärge med många rum; de fördömdas tillstånd är hades, en
fästning, en stad, där Satan regerar, en nattsvart boning, där elden
bränner, där gråt, jämmer och tandagnisslan härska o. s. v.

Hos honom finna vi driften, förnuftsinstinkten, begärförmågan och
viljan. Han äter, dricker, vilar och sover. Han varkunnar sig över
folket av medlidande med dem; han älskar och lyder sina föräldrar,
emedan Gud bjöd så i lagen, emedan det var rätt, av kärlek till dem.
Han underordnar sin vilja under Guds rådslut samt väljer fritt och
av kärlek till Gud och människorna att utgiva sitt liv i döden till
försoning.

Han är kontemp ler ande och producerande. Han finner sin
förnöjelse i blommornas fägring och doft, i vågornas sång, samt uti
bestigandet av bergshöjderna och uti det ostörda böneumgänget med
Gud däruppe. Han njöt av att få lyssna till rabbinernas utläggning
av skriften samt av att få göra och besvara frågor i religiösa och
sedliga ämnen. Han följde med spänt intresse gåvornas nedläggande i
offerkistan och beskådade med beundran templets arkitektur.
Profeternas stora tankar och rika bilderspråk gåvo honom ämnen till
ljuvliga betraktelser,. på samma gång han härifrån hämtade stoff till de
tal, liknelser och förutsägelser, vilka till såväl innehåll som form
äro verkliga original.

Från krubban i Betlehem till korset på Golgata möter oss i Jesus
Kristus den sanna människan. Hans kropp är en människokropp, och
anden, som bor i denna hydda av ler, är en människoande, förbunden
med gudomen, en ande, präglad med de för människan egendomliga
dragen och egenskaperna. Jesus var en verklig människa, ty det för
människan kännetecknande, som just gör henne till människa,
framstår klart och tydligt hos honom. Men han var en verklig människa
på ett sätt, som ingen annan "människoson" varit, är eller kan bliva,
han var en människa utan synd; han var född syndfri. "Det heliga,
som varder fött" (Lk. 1: 35). Är det detta förhållande som gör, att
han med förkärlek om sig själv använder titeln "människosonen,"
såsom vore han den ende? . Ja, det är han. Hans like till människa

498

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0504.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free