- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
501

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Fjärde delen. Läran om frälsningen (Soteriologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

händer i folkets åsyn och sade : 4Jag är oskyldig till denne mans
blod. I fån själva svara därför’" (Matt. 27: 24). "Befatta dig icke
med denne rättfärdige man" ljöd hälsningen från Pilati hustru (Mtt.
27: 19). 66Oskyldigt blod99 är det sista ord vi höra från förrädarens
läppar (Mtt. 26: 4). "Denne man har intet ont )gjort99, betygar
rövaren (Lk. 23: 41). "Verkligen en rättfärdig man, son av en gud", är
den romerske överbefälhavarens intyg (Mtt. 27: 54; Lk. 23: 47).

Jesus Kristus var en bönens man. Han lärde sina lärjungar
bedja, även om syndernas förlåtelse. Han lärde pånyttfödelse och
predikade sinnesändring och tro till frälsning, men bad aldrig om
förlåtelse för sig själv, talar aldrig om sig såsom pånyttfödd eller
omvänd. Helt naturligt, ty han var icke en syndare. Han levde
ett heligt liv, men icke ett helgelseliv, såsom de troende. Man
kan icke tala om att återupprätta gudsbelätet hos honom, ty han var
själv Guds avbild. Att ikläda sig den nya människan och avkläda
sig den gamla är icke tillämpligt, ty han är själv den urbildliga typen
för en ny människa i Pauli mening, och "den gamla människan" är
ej till finnandes hos honom, ty han har en syndfri människonatur.
Och huru skulle en med synd behäftad människoson kunna säga om
sig själv: "Jag är världens ljus" (Jh. 8: 12; 12: 46), "vägen,
sanningen och livet" (Jh. 14: 6); "jag har övervunnit världen" (Jh. 16:
33); "kommen till mig, I alla, som arbeten och ären betungade, så
skall jag giva eder ro" (Mtt. 11: 28). "Denna världens furste kommer,
i mig finnes intet, som hör honom till" (Jh. 14: 30). Kristus
framstäl-les såsom frälsningens grund, såsom församlingens huvud och de
troendes ideal eller mönsterbild. Pånyttfödelsens mål är helgelse,
fullkomlighet; församlingen, uppbyggd på den "levande stenen" Jesus
Kristus, är ämnad att vara ett "andligt hus" av levande stenar, ett
"heligt folk". Det förutsätter en grund eller ett huvud utan synd,
och en syndig människa såsom ideal är ett ofullkomligt sådant.
Evangelium, kristendomen, har en historia som visar, vad Guds nåd förmår
i den, som tror evangelium. Kristus är evangelii och kristendomens
f personliga grund. En med synd behäftad person kunde aldrig
frambringa sådana resultat, som kommit genom evangelium. Jesus säger
själv, att han är det sanna vinträdet, i och från vilket grenarna hava
sitt liv, näring och utveckling (Jh. 14: 1 f.). Såsom Adam är
människosläktets naturliga rot eller stam, så är Jesus Kristus den nya
mänsklighetens, de pånyttfödda människornas, andliga rot och stam.
Denna rot måste vara "helig".

501

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0507.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free