- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
502

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Fjärde delen. Läran om frälsningen (Soteriologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Skulle den frågan göras — kanske knappt berättigad — om det
varit möjligt för Jesus, då han var på jorden, frestad och prövad, att
falla eller synda, så torde följande svar kunna givas: 1) Han kunde
synda, om han velat synda; 2) han kunde icke vilja synda annat än
genom ett personligt fall; 3) Kristus föll faktiskt aldrig i synd; 4)
Kristus var både Gud och människa. Den gudomliga naturens vilja
såsom den ledande kunde aldrig vare sig bifalla till eller göra synd.

"Det heliga (to hagion), som varder fött eller avlat skall kallas
Guds Son." En avlelse utan synd! Maria, Nasarets jungfru, skulle
enligt ängelens ord "bliva havande och föda en son." Detta var en
överraskning för Maria. Hon var trolovad, men äkenskapets ingående
och den äktenskapliga sammanlevnaden med Josef låg i framtiden.
Hennes svar på ängelens hälsning (Lk. 1: 34) faller sig därför helt
naturligt. Hon kunde ju icke i första hand tänka sig en övernaturlig
avlelse. Hon tänkte på den avlelse, som sker "av blod, av köfts vilja,
av mans vilja" (Jh. 1: 13). När Josef flera månader efteråt märkte
den förändring, som inträffat med Maria, troende, att hon svikit i
trohet mot honom, och ämnade draga sig varsamt tillbaka, säger en ängel
till honom: "Josef, frukta icke att taga till dig Maria, din hustru, ty
det, som är avlat i henne, är av den. Helige Ande" (Mtt. 1: 20),
alldeles såsom Gabriel förklarat saken för Maria: "Den Helige Ande
skall komma över dig, och den Högstes kraft skall överskygga dig."
Ingen avlelse på naturlig väg. Havandeskapet blir följden av ett
omedelbart, direkt ingripande av den gudomliga allmakten, av den
tredje personen i gudomen, livets ande. Grundläggandet av fostret i
Marias liv är ett underverk, omöjligt för oss att förklara, men därför
varken oförklarligt eller oförnuftigt. I denna övernaturliga avlelse
och i det särskilda skydd Maria under tiden åtnjöt under den
allsmäktiges skugga ligger den första och förnämsta förklaringsgrunden till
syndfriheten eller heligheten i Jesu mänskliga natur. Om Josef eller
någon annah man varit Jesu fader, då hade han varit "avlad i synd
och född av syndig säd" och följaktligen haft en syndig natur såsom
arv. Detta är absolut oundvikligt. Därför ser man, hur grundligt *
den påviska teologien tagit fel, då den vill förklara Jesu syndfrihet
med läran om Marias syndfrihet. Hur kan hon, "avlad och född i
synd," vara syndfri? Det vore ett underverk, som kommer rakt i
strid med lagen för naturlig fortplantning, med historien och den
dagliga erfarenheten och således icke alls ett underverk, utan en ren
orimlighet.

502

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0508.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free