- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
520

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Fjärde delen. Läran om frälsningen (Soteriologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

till dödsriket, hades eller helvetet, efter hans död på korset, före
uppståndelsen på tredje dagen eller mellan döden och uppståndelsen.
Några fasthålla den grekisk-mytologiska betydelsen av ordet hades
såsom en gemensam plats för alla avlidnas andar, onda och goda, med
två avdelningar, andra hålla sig till den betydelse nya testamentet
giver ordet hades såsom varande avgrunden eller helvetet. Antingen
skulle Kristus nedfarit i "dö’dsriket" för att tydliggöra sin seger över
synd, död och helvete eller för att predika evangelium för
"underjordens" varelser eller för att därifrån utföra gamla testamentets
heliga. För dylika tankar åberopas vissa bibelrum, lösryckta ur sitt
sammanhang, men ingen behöver sväva i okunnighet om det rum, dit
Jesus Kristus såsom gudamänsklig ande gick omedelbart efter döden
på korset. Han hade nämligen sagt till den botfärdige rövaren:
"Sannerligen säger jag dig: ’I dag skall du vara med mig i paradiset’."
(Lk. 23:42).

Såsom Josef tog första steget till upphöjelse, då han blev kallad
ut ur fängelset, så är uppståndelsen från de döda första graden av
Kristi upphöjelse. I döden skedde ingen upplösning av förbindelsen
mellan gudomen och mandomen, ty den är oupplöslig och evig, utan
vad som skedde var, att gudamänniskan, blott för några timmar, avlade
det materiella omhöljet, som såsom förgängligt och dödligt upphörde
att leva för att i uppståndelsen levandegöras och i förvandlat tillstånd
återförenas med den gudamänskliga anden, som såsom oförgänglig
på intet annat sätt kunde av döden beröras än att genom densamma
bliva skild från den förgängliga kroppen. Såsom människan mellan
döden och uppståndelsen kan vara till kroppfri, så kunde ock Jesus
Kristus såsom gudamänniska mellan döden och uppståndelsen hava
tillvaro utan kropp. Uppståndelsen är en högtidlig förklaring inför
människorna, att Jesus Kristus är den fullkomliga och förhärligade
människan, syndens besegrare och herre över döden. På uppståndelsen
följde himmelsfärden och sittandet på Guds högra hand, varigenom
Människosonen inför all världen förklarades vara Gud över allting,
innehavare av allmaktens rike, ett allestädes närvarande föremål för
gudsdyrkan och bön.

"Sedan Sonen utfört en rening fyån synderna, har han satt sig på
Majestätets högra sida i höjden, och han har blivit så mycket större
än änglarna, som det namn han har ärvt är förmer än deras" (Eb.
1:3,4). "Han sitter på högra sidan om Majestätets tron i
himme-len" (Eb. 8:1). "Högra sidan" är äre- eller hedersplatsen i härlig-

520

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0526.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free