- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
533

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Fjärde delen. Läran om frälsningen (Soteriologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

största under, ett mysterium. Men om vetenskapen ännu icke kommit
längre än att den väl kan konstatera livets verklighet och enheten
mellan kropp och själ hos människan, utan att veta vad liv är och
utan att kunna förklara nämnda enhet, huru skulle då någon kunna
förklara den "gudaktighetens stora hemlighet", som ligger i
mandoms-anammelsen? Om liv och enhet mellan ande och kropp och för övrigt
nästan alla märkligare företeelser i naturvärlden äro mysterier för
naturvetenskaperna, huru kan Guds människoblivande vara och bliva
anant än ett historiens och trons mysterium?

Den s. k. nya teologien, som i allmänhet är fientlig emot trosläran
och mot varje metafysisk utredning av de bibliska troslärorna, har
med sjna kristologiska utläggningar väl lyckats komma i strid med
skriftens tydliga framställningar, men icke att frigöra sig från det
mystiska, oförklarliga och outransakliga rörande Kristi person.

Baur och Renan giva Jesus en plats framför varje annan såsom
lärare och sedligt mönster, men för dem är han dock blott en vanlig
människa, en syndare, självbedragen eller rent av en bedragare, en
äventyrare, tvärtemot allt vad skriften om honom vittnar. Hur
obegriplig blir ej en sådan personlighet! Enligt Schleiermacher är Jesus
av Nasaret skapelsens krona, människoidealet, den rene och syndfrie,
men Josefs naturlige son. Ett intellektuellt och moraliskt under utan
övernaturlig härkomst! Hur förklara detta? Keim, Ewald,
Weiz-säcker o. a. förklara för oss, att Jesus är blott en människa, men en
människa så enastående och märkvärdig, att han faktiskt faller utom
svären för det rent mänskliga. Vilket underting! På samma gång
ingenting annat än människa och — omänniska. Beyschlag talar om
Jesu föruttillvaro hos Fadern såsom en tanke hos Gud, icke såsom
en person i gudomen. Denna tanke förverkligades i Jesus Kristus;
icke Gud blev människa i Kristus Jesus, utan Guds idé om människan
fick sitt sanna och fullkomliga uttryck i Jesu av Nasaret person.
Rothe lär, att inkarnationen begynte med Jesus och fortgår i den
återlösta mänskligheten. Sådana tankar och utläggningar äro allt
annat än begripliga och klara.

Den s. k. historisk-kritiska skolan har haft åtskilligt att invända
mot det kalcedoniska mötets formulering av sin uppfattning om Kristi
person. Ingenting blott mänskligt är fullkomligt, men den renläriga
kristologien fasthåller ännu de grundtankar i denna fråga, som där
uttalades. Fasthållandet av de båda naturernas levande enhet i den
guda-mänskliga personens jag har hittills gällt såsom ett korrekt ut-

533

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0539.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free