- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
544

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Fjärde delen. Läran om frälsningen (Soteriologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

]9), såsom det slaktade lammet (Ub. 5: 6, 8), som ett sådant, om ock n
mer avlägset, vilket talar om honom såsom den, vilken tvår oss i sitt
blod (Ub. 1: 5). Jämfört med katallagä (förlikning), är hilasmos
(försoning) av en djupare betydelse, trängande ned till bottnen av
ämnet. Om vi hade endast katallagä med de ord och bilder, som
därmed sammanhänga, såsom förklaring på betydelsen av Kristi död, så
finge vi visserligen veta, att vi voro fiender och genom denna död
blivit vänner, men huru vi blivit vänner, därom lämnar katallagä platt
ingen upplysning. I sig själv inbegriper det icke med nödvändighet
till fyllest gör else, försoning, en domare, en översteprest, vilket allt
in-begripes i hilasmos."

I förklaringen över 1 Jh. 2: 2 yttrar Dr. B. F. Wéstcott: "Kristus
säges vara försoningen (hilasmos) och icke blott försonaren (hilastäs)
för att betona den tanken, att han själv är försoningsoffret såväl som
prest (Rm. 3: 25)."

Dr. J. A. Edgren gör följande förklaring av 1 Jh. 2: 2: "Jesus
Kristus ägde gudamänniskans fullkomliga rättfärdighet och äger den
för evigt. Ren och helig i sig själv, bar han dock av fri nåd våra
synder och led för dem Guds dom. I sitt fullkomliga väsen och med
sitt lidande fullbordat är han nu hos Gud försoningen för våra och
för hela världens synder. Försoning är här hilasmos, en gottgörelse,
på grund av vilken den förorättade kan avvända sin vrede och sin
dom. I sin oändliga kärlek beredde Gud alltså i sin enfödde Son för
oss en ersättning, en gottgörelse, en försoning för synderna, ett offer,
som tillfredsställer hans fullkomliga rättfärdighet och genom det
bjuder han oss frid."*)

De ställen i nya testamentet, där hilastärion förekommer, lyda:
"Alla syndade och äro i saknad av härligheten från Gud och
rättfär-diggöras utan förskyllan på grund av hans nåd genom återlösningen
(aprolutråsis) i Kristus Jesus, vilken Gud har ställt fram såsom
försoningsmedel (hilastärion) genom tro, i hans blod" (Rm. 3: 24, 25).
"Därovanpå stodo härlighetskeruber, som överskyggde nådastolen"
(hilastärion). Eb. 9: 5.

En klass eller grupp av ord eller bilder av annan stam än
hilastärion, hilasmos och hilaskomai, vilka dock i likhet med dessa
beteckna försoningen såsom en betäckning, ett borttagande av synder,
syndaskulden, äro luo, upplösa, upplossa, mot erlagd lösen lösgiva,

*) J. A. Edgren, Biblisk Troslära. Sid. 132.

544

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0550.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free