- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
556

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Fjärde delen. Läran om frälsningen (Soteriologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

prest och offer. Han var syndoffret, av och genom vilken Guds
vrede över våra synder blev blidkad och Gud sattes i tillfälle att på nytt
visa sig nådig emot oss utan att frångå sin rättfärdighet. Hilasmos
(försoning), använt om Kristus, angiver.allt detta" (sid. 278-283).
Jämförelsen mellan hilasmos och katallagä av Dr Trench hava vi i det
föregående angivit.

/. A. Bengel har följande utläggning över Rm. 3: 24: Försoning
(hilasmos) och återlösning (apolutråsis) är i grunden samma
nådevälgärning, nämligen den förtappade syndarens återupprättelse.
Å-terlösningen har avseende på fienderna, försoningen på Gud. Men
här är mellan de grekiska orden hilasmos (försoning) och katallagä
(förlikning) åter en åtskillnad. Det förra, försoning, borttager
för-syndelsen mot Gud; det senare, förlikning, som ock betyder försoning
(Rm. 5: 11), upphäver 1) Guds misshag till oss (2 Kor. 5: 19), 2)
vår avvikelse från Gud (2 Kor. 5: 20)."

Av denna utredning framgår slutligen, att försoning, förlikning,
är att uppfatta både ur objektiv, yttre, och subjektiv, inre, synpunkt.
Den yttre, utom människan i Kristus verkställda, förlikningen står i
förhållande till den inre, människans sinnesförändring, såsom grund
till följd, såsom orsak till verkan.

I gottgörelsen eller tillfyllestgörelsen ingå, sade vi, laguppfyllelse
och straff lidande.

T paradiset upphöjdes olydnaden till lag i den värld,, över vilken
Adam var kallad att regera. Guds vilja eller lag respekterades icke.
Förbudet överträddes. Från den stunden har lagen varit förtrampad,
och orättfärdigheten har bott på jorden. Detta har på intet sätt
förändrat Guds sedliga krav på människan. Han fordrar mänsklig
fullkomlighet, rättfärdighet. Följden av olydnaden i paradiset har blivit,
att ingen utsikt finnes, att mänskligheten i den närvarande tidsåldern
komme att leva rättfärdighets- och kärlekslivet fullkomligt, ty de
bästa helgon i dag och i alla tider hava nödgats instämma med Herrens
broder: "I många stycken fela vi alla" (Jk. 3:2), och ända intill
tiden för Jesu Kristi andra tillkommelse torde predikarens ord bliva
sanna: "Ingen människa på jorden är så rättfärdig, att hon gör det
goda utan att någonsin synda" (Pred. 7: 21). "Nya himlar och én ny
jord, där rättfärdighet bor", är och förblir vad de troende bida efter
enligt Guds löfte (2 Pt. 3: 13). Guds krav på människan såsom en
rättfärdig varelse i världen vore således för alltid gäckat genom den
första människans överträdelse av lagen, om icke Jesus Kristus, den

556

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0562.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free