- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
557

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Fjärde delen. Läran om frälsningen (Soteriologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

andre Adam, vore en historisk person, en verklig människa,
Människosonen, levande i världen, på jorden. Såsom ett nytt huvud för släktet,
dess löftesman och ställföreträdare, återupprättar han i sitt eget liv
den i Adam kränkta gudomliga lagens anseende och myndighet. Guds
vilja upphöjes på nytt såsom regel och rättesnöre i den värld Gud
skapat, och Jesus Kristus blir personligen en grund eller orsak till
upprättande av rättfärdighet bland människorna på jorden. Själv är han
den enda människa, som efter Adams fall fullkomligt motsvarat det
gudomliga människoidealet, den ende fullkomligt rättfärdige, helige,
men i honom är ett sanningens, rättfärdighetens och kärlekens rike
upprättat bland människorna på jorden, i vilket Guds vilja eller lag
gäller såsom myndighet. Jesus lärde sina lärjungar bedja: "Ske din
vilja, såsom i himmelen, så ock på j-orden." I himmelen sker Faderns
vilja fullständigt, och sedan Kristus i sin person återupprättat Guds
viljas myndighet även på jorden, kuvas och undantränges
orättfärdigheten steg för steg, tills Jesus och hans lärjungars bön är hörd. Guds
vilja sker på jorden, såsom den sker i himmelen.

Att Jesus uppfyllt lagen är i enlighet med hans egna ord och med
skriften för övrigt. Jesaia kallar Herrens tjänare "den rättfärdige"
(53: 11), och Jesus förklarar själv: "I skolen icke mena, att jag
har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har icke
kommit för att upphäva, utan för att fullborda" (Mtt. 5: 17). Petrus
säger: "I förnekaden Herrens tjänare, Jesus, den helige och rättfärdige"
(Ag. 3: 14), och Paulus förklarar: "Kristus är lagens ände" (telos),
fullbordan, slutmål.

Att Kristi dödslidande är ett strafflidande för världens synder
sä-ges tydligt i skriften. Jesaia kallar Messias synd- eller skuldoffer (53:
10), och syndoffrets dödslidande var ju det straff, som den skulle
lida, i vars ställe offret dog. "Herren lät allas våra missgärningar
komma över honom", säger profeten. "Han var sargad för våra
ö-verträdelser och slagen för våra missgärningar, näpsten var lagd på
honom, att vi måtte få frid, och genom hans sår bliva vi helade.
Föraktad var han och övergiven av människor, en smärtornas man och
förtrogen med krankhet. Han blev plågad, men han ödmjukade sig
och öppnade icke sin mun, lik ett lamm, som föres bort att slaktas,
och lik ett får, som är tyst inför dem, som klippa det. För mitt
folks överträdelser hade han varit så plågad. Det behagade Herren
att slå honom med krankhet. Talrika skaror skola tillfalla honom
såsom byte, eftersom han utgav sitt liv i döden och blev räknad bland

557

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0563.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free