- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
559

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Fjärde delen. Läran om frälsningen (Soteriologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

med knytnäven, den andre med flata handen, och sade: ’Profetera för
oss, Messias: vem var det som slog dig?’ Också rättstjänarna slogo
honom på kinderna" (Mtt. 26: 67, 68; Mk. 14: 65). "Pilatus tog
Jesus och lät gissla honom. Och krigsmännen kallade tillhopa hela den
romerska vakten, vredo samman en krona av törnen, satte den på hans
huvud, och de togo av honom hans kläder och klädde på honom en
röd mantel. Sedan trädde de fram till honom, böjde knä och sade:
’Hell dig, du judarnas konung!’ och slogo honom på kinden. De
slogo honom i Jiuvudet med ett rör, som de satt i hans högra hand,
och spottade på honom" (Mtt. 27: 28, 29; Mk. 15: 16—19; Jh. 19:
l-r-3). "Och när de hade begabbat honom, klädde de av honom den
purpurfärgade manteln och satte på honom hans egna kläder och
förde honom ut för att korsfästa honom. Och hän bar själv sitt kors
och kom så ut till det ställe, som kallades Huvudskalleplatsen, på
hebreiska Golgata. Där korsfäste de honom, och med honom två andra,
en på vardera sidan, och Jesus i mitten" (Mk. 15: 20; Jhj>19: 17, 18).
"Det var vid tredje timmen (kl 9 f. m.), som de korsfäste honom"
(Mk. 15: 25). Även på korset blev han begabbad och bespottad (Mk.
15: 29—32). "Vid nionde timmen (kl. 3 e.m.) ropade Jesus med hög
röst: ’Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?’ " Blott
några ögonblick och "Jesus ropade för andra gången med hög röst:
’Fader, i dina händer befaller jag min ande.’ Och då han sagt detta,
gav han upp andan" (Mk. 15: 34; Lk. 23: 44, 46) .

Vi hava påvisat betydelsen av vissa ord, som i det bibliska språket
mest användas, då fråga är om försoningen eller åter lösningen. Vi
skola nu stanna för några av de olika framställningsätt om
försoningen, vilka förekomma i skriften.

Försoningen är grundläran bland alla trosläror. Den belysning
hon fått i Guds ord är ock mycket rikhaltig och mångsidig.

1. Försoningen är en sedlig handling och har sin grund i Guds
kärlek samt uppenbarar denna kärlek till världen. Jh. 3: 16; Rm. 5:
8; 1 Jh. 4: 9, 10.

2. Kristi försoningslidande vittnar om oegennyttig kärlek samt
manar till egenkärlekens dödande. Det är en källa till sedlig eggelse
och iver. Mtt. 20: 28; 2 Kor. 5: 15; Gl. 1:4; Ef. 5: 25—27; Kl. 1:
21, 22; Tt. 2: 14; 1 Pt. 2: 21—24.

3. Försoningen är ett köp, en friköpning, en lösen, som utbetalas
eller erlägges för att befria oss ur syndens bojor. Mtt. 20: 28; Mk.
10: 45; 1 Kor. 6: 20; 7: 23; 1 Tm. 2: 6; 2 Pt. 2: 1.

559

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0565.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free