- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
589

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Fjärde delen. Läran om frälsningen (Soteriologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

sanningen" (2 Tss. 2: 13). Haireomai (Fil. 1: 22; 2 Tss. 2: 13; Eb.
11: 25), av haireo taga, Med. taga åt sig, välja, åt sig utvälja.

Eklektos, av eklegomai, utvald, utkorad förekommer på många
ställen i N. T.

"Många är o kallade men få utvalda" (eklektoi). Mtt. 22: 14.
"Människor, som falskeligen .säga sig vara Messias, skola uppstå, så
ock falska profeter, och de skola göra stora tecken och under, för att,
om möjligt, förvilla jämväl de utvalda". Mtt. 22: 24.

"För de utvaldas skull skall den tiden bliva förkortad. — Och han
skall sända ut sina änglar med starkt basunljud, och de skola
församla hans utvalda (tous eklektous autou) från de fyra väderstrecken, från
himmelens ena ända till den andra." Mtt. 24: 22, 31. "Vem vill
anklaga Guds utvalda?" Rm. 8: 33.

"Så kläden eder, såsom Guds utvalda (eklektoi theou), hans heliga
och älskade, i hjärtlig barmhärtighet" m. m. Kol. 3: 12.

"Därför uthärdar jag ständigt allting för de utvaldas skull." 2
Tm. 2: 10.

"Paulus, sänd att verka för Guds utvaldas tro." Tt. 1: 1.

Utkorelsen är sålunda ett av Guds rådslut och är behandlat såsom
sådant under rådslutsläran. I vårt närvarande sammanhang har det
sin plats och stora betydelse ur synpunkten av dess förverkligande i
människovärlden. Tillämpningen av den i Kristus fullbordade
återlösningen är ett Guds verk. Återlösningens tillämpning på den
enskilda människan är detsamma som den människans personliga
förlossning från synden eller frälsning. Det är ett i alla tider
konstaterat faktum, att icke alla människor frälsas. Försoningen är universell,
men dess tillämpning partikulär. Den förra gäller släktet, den
senare förverkligas endast hos en del människor. Endast en del
människor frälsas. Gud frälsar dem som frälsas. När endast en del
människor frälsas, måste Gud hava beslutat frälsa denna del, ty vad han
gör i tiden har han evigt beslutat. Detta beslut är, såsom vi sett, ett
beslut av nåd och förbarmande och en naturlig följd av Guds beslut
att bereda en objektiv försoning. Det hänföres till Guds vilja, Guds
viljas välbehag, såsom dess yttersta och enda grund. Det kan heller
helt naturligt icke vara grundat på någon moralisk förtjänst eller tro
hos de utvalda av det enkla skäl, att någon sådan förtjänst icke finnes
hos någon enda individ av Adams fallna släkte. Paulus säger om både
judar och hedningar, som tillsammans bildade hela den
människovärld, inom vilken han var sysselsatt att insamla Guds utvalda: "In-

589

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0595.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free