- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
594

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Fjärde delen. Läran om frälsningen (Soteriologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

än att han i Guds rådslut var av evighet eller före världens
grundläggning "förut bestämd" att bliva och vara detta lamm, såsom ock vår
svenska översättning har det så sent som 1903?

I läran om Guds rådslut (sid. 228) påvisade vi, vilka moment
eller huvuddelar som ingå i Guds frälsningsråd eller plan (prothesis),
sedd i stort, nämligen 1) skapelsen (ktisis); 2) fallet (hamartia); 3)
återlösningen (apolutråsis); 4) nådevalet eller utkorelsen (eklogä). I
de första kapitlen av romarébrevet har aposteln med antydning om
människans medskapade tillstånd i helighet grundligt behandlat
fallet och dess följder både bland hedningar och judar. Därefter har
han steg för steg övergått till det tredje momentet återlösningen och
dess följder. I det åttonde kapitlet tömmer han till det fjärde
momentet, nådevalet (prognåsis, eklogä), angivande (8: 29, 30) de
vägar eller sätt, på vilka nådevalsbestämmelsen förverkligas hos den
enskilda människan. Nådevalet, utkorelsen, är ett förtidligt beslut
(proginåskein), det föregår världens grundläggning (Ef. 1: 4). Det
skall förverkligas i tiden. Förverkligandet innebär en likbildning, en
likgestaltning med Guds Son, med andra ord, återupprättandet hos den
enskilde av det i syndafallet förlorade, ruinerade gudsbelätet,
barna-skapet. Det sker genom kallelse eller nånyttfödelse,
rättfärdiggörel-se och härliggörelse. Såväl nådevalets mål som de medel som leda
till målet är o på förhand bestämda, förutbestämda (proorizein). Om
nu Kristus skall vara den "förstfödde", den främste, förnämste, i
kretsen av "många bröder", så måste dessa bröder för att i sina liv
framställa högheten, renheten, i Jesu person delaktigöras av hans natur.
Vad han av naturen var såsom Människoson, det måste de bliva
genom nyskapelse eller pånyttfödelse, i vilken Kristuslivet gruridlägges.
I rättfärdiggörelsen erkännas och upptagas de såsom Guds barn, och i
härliggörelsen når det i nya födelsen upprättade gudsbelätet sin
fulländning. Och härliggörelsen, till vilken hör syndens fullständiga
utrotande ur den pånyttföddes och helgades natur samt kroppens
uppståndelse i härlighet, följer så visst på nya födelsen och
rättfärdiggörelsen, att Paulus talar därom som en redan fullbordad handling.

Såsom vi redan nämnt och sett, Gud är den som utkorar, och
föremålen för hans utkorelse kallas "Guds utkorade". I vilken mening
Gud utkorar, så har han ett stort och härligt mål i sikte, om icke i
varje fall personlig frälsning, så alltid något, som sammanhänger med
hans frälsningsplan i stort. Gud utkorade Abraham, Isak, Jakob,
Moses, Samuel, David och andra samt Israel såsom ett folk. Jesus ut-

594

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0600.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free