- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
621

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Fjärde delen. Läran om frälsningen (Soteriologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

sam. Mot den förra uppfattningen invändes, att denna förenade
verksamhet är omöjlig, emedan Andens omedelbara inverkan på själen
faller utom själens medvetande, är undermedveten, under det att
sanningen eller ordet kan verka endast inom medvetandets område. Många
pånyttfödda äro omedvetna om någon särskild kraftig inverkan vid
tillfället för deras pånyttfödelse.

Den tredje uppfattningen är den, att nya födelsen är ett verk
uteslutande av Anden, men att sanningen ellef ordet är ett oeftergivligt
villkor eller medel i omvändelsen, som anses vara nya födelsens
"mänskliga sida" eller såsom det verk, genom vilket den nya livsprincipen
giver sig tillkänna eller blir klar för medvetandet.

I detta sammanhang bör erinras om uppfattningen inom den
katolska, biskopliga (engelska högkyrkan) och lutherska kyrkan, att
dopet är ett medel till pånyttfödelse. Även "lärjungarna", såsom
A-lexander Campbells anhängare kallas, påstå att pånyttfödelsen
innefattar dopet tillika med ånger och tro.

Denna uppfattning synes vila på en materialistisk
grundåskådning, uppfattande frälsningen mer ur mekanisk än moralisk synpunkt.
Den gör en andlig förändring beroende av ett sinnligt, materiellt
medel. Skriften framhåller icke dopet såsom pånyttfödelsens medel,
u-tan såsom dess tecken, sinnebild. Pånyttfödelsen är en förutsättning,
ett villkor för dop. Detta läres tydligt i skriften. De bibelställen
som anföras såsom stöd för dopnyfödelse (Jh. 3: 5; Ag. 2: 38; 22:
16; Kl. 2: 12; Tt. 3: 5; 1 Pt. 3: 21) innehålla i själva verket icke,
vad man söker inlägga i dem. Pånyttfödelsen är en inre förändring
och dopet dess yttre tecken. De äro olika sidor eller synpunkter av
samma sak, varför då man talar om den ena, man måste begagna
uttryck som hava avseende på den andra.

Att den Helige Ande skulle på något mystiskt sätt träda i
förbindelse med ordet och vattnet, varigenom ett frälsningsmedel uppstode,
som vore en slags förening av ande och materia och som sedan i en
människas hand kan användas såsom en underkur, är en rent hednisk
åskådning, som faller på sin egen grund. Den gör det så mycket mer,
som det nyfödda barnet, vilket på den vägen föregives bliva
pånytt-fött, ännu är människan blott till möjligheten eller anlaget,
visserligen ett verkligt människobarn med en mänsklig och även syndig natur,
men ännu outvecklat, omedvetet. Pånyttfödelsen innebär en
förändring i hjärtat, en förändring, som rör både förstånd, vilja och känsla,
vilka förmögenheter ännu icke börjat sin verksamhet hos det späda

621

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0627.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free