- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
623

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Fjärde delen. Läran om frälsningen (Soteriologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

på samma gång sagt, att det är ett verk såväl av Guds nåd som av
hans allmakt, vilket ju för övrigt är en tanke, som fullt
överensstämmer med både skriften och ett sunt logiskt tänkande. Vad som i
dopnyfödelsen förklaras såsom obegripligt är något, som skriften
ingenstädes lär och som i sig självt är orimligt eller i strid med ett sunt
tänkande.

Pånyttfödelsen, sade vi, är ögonblicklig, ty ingen kan på en gång
vara både levande och död. Uti ett visst ögonblick eller tidsmoment
sker övergången från det ena tillståndet till det andra. Det är ett
ögonblick, som är det sista för den döde såsom död, vilket dock på
samma gång är hans första såsom levande. Döden och livet mötas
i en bestämd punkt, där de avlösa varandra. Den uppståndne var
död, men lever. Det var ett givet ögonblick, då han upphörde att
vara död och började leva. Det var en bestämd tidpunkt, då den
pånytt-födde upphörde att vara opånyttfödd. Talet om en förnuftig
varelses vilja såsom indifferent eller likgiltig är ur både biblisk och
psykologisk synpunkt meningslöst. Människoviljan är positiv, vare sig hon
går i god eller ond riktning. En god vilja kan vara ofullkomligt god
och en ond vilja till graden mindre ond än en annan, men är hon
helig, så är hon helig; är hon ohelig, så är hon ohelig. Den
naturliga eller opånyttfödda människans vilja är "köttslig", i strid med
Guds vilja eller lag. I pånyttfödelsen får hon en ny, en motsatt
riktning. Detta sker och måste ske i ett visst givet ögonblick. Därför
säga vi, att pånyttfödelsen är ögonblicklig och kan endast en gång
ske. Ingen födes mer än en gång.

Pånyttfödelsens nödvändighet ligger i öppen dag. Jesu samtal med
Nikodemus avgör ensamt saken. Profeterna i gamla testamentet,
Johannes döp aren, Jesu och apostlarnas predikan lägga grund med
sinnesändring och tro. All skrift bär samma vittnesbörd. Guds natur
såsom helig kräver den. Dr. Northrups ord äro träffande och
beak-tansvärda: "Evigt liv är sann förening med Gud, vilken förbindelse
förutsätter likhet i känslor och egenskaper mellan honom och oss.
Men Gud är fullkomligt helig, varav följer att han icke kan annat än
älska dygden och den dygdige samt avsky lasten och den lastbare
eller sedligt orene. Följaktligen måste människan i grund och botten
(radically) förändras till hjärta och liv för att kunna ingå förening
med Gud."

Den sedliga världsordningen kräver människans förändring. Hon
måste komma i harmoni med de sedliga lagar, som ligga till grund för

623

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0629.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free