- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
641

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Fjärde delen. Läran om frälsningen (Soteriologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

födelsens frukt; han är pånyttfödd och i den meningen "rättfärdig",
då han "rättfärdiggöres". Gud kan aldrig göra något misstag.

Om Abraham heter det, att han "trodde Gud — som lovat honom
en talrik avkomma — och det räknades honom till rättfärdighet" (1
Ms. 15: 6). Vid olika tillfällen visade han sin tro med sina
gärningar — det var icke en död tro ( Jk. 2: 17, 21) — och dock var det
icke av gärningarna, såsom trons frukter, som han rättfärdigades,
utan av själva tron, som bar dessa frukter, ty det att han trodde Gud,
"där ingen förhoppning fanns", att han "icke tvivlade på Guds löfte
i otro", utan "var fullt viss om, att vad Gud hade lovat, det var han
ock mäktig att hålla", det räknades honom till rättfärdighet" (Rm.
4: 18- 22). Tron räknades Abraham till rättfärdighet (Rm. 4: 9).
Han blev således rättfärdig på "tillräknelsens väg", icke genom
upprättandet av en inre rättfärdighet. En människa rättfärdiggöres icke
genom hjärteomskapelse, utan därigenom att "Herrren icke tillräknar
henne synd, förlåter henne överträdelserna" (Rm. 4: 7-9). Abraham
hade genom otålighet och knot försyndat sig. Herren förde honom
ut. på fältet och sade: "Skåda upp till himmelen och räkna
stjärnorna, om du kan räkna dem; och han sade till honom: 4Så skall din
säd bliva.’ Och han trodde på Herrren, och han räknade honom det
till rättfärdighet" (1 Ms. 15: 6). Tron ställde Abraham i ett rätt
förhållande till Gud. Gud ser efter tron. "Människan varder
rättfärdig genom tro, utan lagens gärningar" (Rm. 3: 28).

Samma förhållande bekräftas av andra bibelrum. I Mtt. 12: 37
sättes rättfärdiga (dikaioo) såsom motsats till döma, fördöma
(kata-dikazo). "Ty efter dina ord skall du dömas rättfärdig, och efter dina
ord skall du dömas skyldig". Båda verben härledas från dikä, och
meningen är: utslaget till frikännelse eller dom på den stora
räkenskapsdagen är beroende på det, som talats i tiden. "Rättfärdiga" är
således att fälla ett befriande utslag, fridöma, frikänna, förklara
oskyldig. I Rm. 8: 33, 34 sättes rättfärdiga (dikaioo) såsom motsats till
anklaga (egkaleo) och fördöma (katakrino). "Vem vill anklaga
Guds utvalda? Gud är den, som rättfärdiggör (fridömer, fritager).
Vem är den, som vill fördöma? Kristus Jesus är den, som har dött,
ja, än mer, den, som har uppstått; och han sitter på Guds högra sida,
han manar ock gott för oss". Om påvelärans tolkning av
rättfärdig-göra ägde giltighet, skulle vi komma till rena orimligheter, såsom när
det heter: "Allt folket och publikanerna rättfärdigade (edikaiåsan)
Gud" (Luk. 7: 29); de gåvo Gud rätt i hans ord och förordning om

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0647.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free