- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
642

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Fjärde delen. Läran om frälsningen (Soteriologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

dopet; de upprättade icke en inre rättfärdighet hos Gud. De
handlade på samma sätt som Abraham och andra, som trott på Gud. Den
lagkloke ville rättfärdiggöra, rättfärdiga, sig själv (Lk. 10: 29), och
fariseerna gjorde sig själva rättfärdiga inför människorna (Lk. 16:
15). Fariseerna bedömde sig själva såsom oförvitliga eller rättfärdiga
och ville bliva så bedömda av andra.

"Gud är den, som rättfärdiggör". Rättfärdiggörelsen är icke något
verk av eller i människan, utan är att betrakta såsom ett utslag ifrån
Guds domstol, varuti Gud uttalar sig rörande syndaren, som förut
levat i synd och ogudaktighet. Han är nu ångerfull och tager sin
tillflykt till nåden i Kristus Jesus. Endast såsom sådan kan han
rätt-färdiggöras, men utslaget gäller varken hans ånger eller tro, utan hans
synd, hans ställning inför Gud såsom överträdare, såsom syndare,
såsom skuldbelastad. Därför heter det, att Gud "rättfärdiggör
(di-kaiounta) den ogudaktige" (Rm. 4: 5). Rättfärdiggörelsen betecknar
det ögonblick i en människas liv, då hon med hela sitt livs synder
och överträdelser tänkes stå såsom en brottsling ansikte mot ansikte
med levande Gud, begråtande och bekännande sin synd, omfattande
Kristus och försoningen i hans blod såsom sin enda räddning.
Utslaget faller: skulden utplånad, ingen dom till fördömelse, Kristi
rättfärdighet tillräknad, till bärn upptagen.

Logiskt går nya födelsen före omvändelsen och båda före
rättfärdiggörelsen, men faktiskt äro de samtidiga. Man kan icke vara
pånyttfödd utan att omvända sig; man kan icke omvända sig utan att
rättfärdiggöras. Rättfärdiggörelsen är såsom en besegling på nya
födelsen och omvändelsen samt på samma gång av försoningens
giltighet för den, som personligen ändrar sinne och tror.

Det domslut eller utslag, som skriften kallar rättfärdiggörelse,
innefattar Irenne moment: syndaförlåtelse, tillräknelse av Kristi
rättfärdighet eller fullkomKghet och barnaskap. Syndaförlåtelsen är
icke en efterskänkt skuld, utan en överkorsad skuldförbindelse, som
blivit betald i syndarens ställe av syndarens borgesman.
Rättfärdiggörelsen är en på lagliga grunder utfärdad förklaring från allra
högsta instans, att syndaren nu är i besittning av alla de rättigheter
och förmåner, som tillkomma honom på grund av försonarens
ställföreträdande liv och död, då nu villkoret är infriat: sinnesändring
och tro.

När människan frälsas får hon mer än hon mister, och det hon
mister är ingen förlust. Hon blir kvitt sin synd såsom skuld, straff

642

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0648.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free