- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
652

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Fjärde delen. Läran om frälsningen (Soteriologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

tryck i tron på honom? Kristus, som en gång uppfyllde lagen i den
rättfärdiggjordes ställe, i hans ställe uppbar lagens förbannelse eller
led syndens straff, regerar nu med sitt liv och sin Ande i den
rättfärdiggjordes väsen. Kristi eller Andens liv i den rättfärdiggjorde
undertrycker och dödar hos honom den "gamla människan" med dess
lus-tar och begärelser, dagligen utbildande den "nya människan" till allt
större likhet med Kristus (Kol. 3: 1—4; Fil. 3: 21; 1 Jh. 3: 2, 3).

Att rättfärdiggöra en syndare är icke att vitmena en grav eller att
utvärtes pynta ett invärtes orent, vederstyggligt föremål. Det är en
förklaring av vad syndaren är i Kristus, men på samma gång ett
erkännande av vad han är i sig själv genom trosförbindelsen med
Kristus. En helig själs- eller livsriktning kan icke vara annat än helig.
Vad som brister i fullkomlighet har icke avseende på arten, utan på
graden av helighet. Fullkomlighet inom eget väsen, icke på
tillräk-nelsens väg i en annan person, är det mål den pånyttfödde eller
rättfärdiggjorde eftersträvar i helgelsen. Detta mål är icke en hägring
eller en luftbild i fjärran, något som ej kan uppnås. Målet skall
upphinnas enligt Guds plan. "Dem han har rättfärdiggjort, dem har han
ock förhärligat" (Rm. 8: 30).

jMot rättfärdiggörelsen genom tron har man invänt, att en sådan
lära icke kan befrämja sedlighet och gudsfruktan. Detta påstående
kunde få betydelse, om man lärde rättfärdiggörelse skild från tron och
föreningen med Kristus. Men om endast den är rättfärdigad, som är
förenad med Kristus genom tron, då förfaller invändningen, ty i denna
förening ligger den enda sanna källan och kraften till sann
gudsfruktan och ett heligt liv.

Gud kan icke förklara en orättfärdig för rättfärdig. Detta är i och
för sig riktigt, men nu förklaras syndaren som tror rättfärdig i Kristus
på grund av sin förening med Kristus. Han och Kristus äro ett, och
ingen kan förneka, att Gud kan och måste förklara Kristus rättfärdig,
som är rättfärdig. Har Gud kunnat göra den rättfärdige Kristus "till
synd", i människornas ställe, så kan den på honom troende bliva "Guds
rättfärdighet" i honom (2 Kor. 5: 21).

Kristi lydnad och lidande tillkomma honom såsom människa,
tillhöra hans mänskliga natur. Då är det omöjligt, att en enda mänsklig
individ kunde åstadkomma så mycken lydnad och lidande, att de kunna
bilda en tillräcklig grund till frikännelse för millioner. Detta är att
förbise, vilken Kristus är som person. Han är enheten eller föreningen
av Gud och människa. Såsom gudamänsklig person lyder och lider

652

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0658.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free