- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
668

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Fjärde delen. Läran om frälsningen (Soteriologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

män i stat och kommun kan icke komma i strid med en sann religion.

Om ett fullständigt likbildande med Kristus med hänsyn till både
själ och kropp är heliggörelsens eller förnyelsens yttersta mål och
det uppnås först i härliggörelsen, så måste väl något mål finnas, som
i tiden uppnås. Ett relativt fullkomlighetstillstånd, en relativ
fulländning, såsom upphinnelig i tiden, är tydligen angiven i skriften
såsom mål för helgelsen och kallas fullkomlighet (teleiotäs), såsom
när det heter: "Kärleken (agapä) är fullkomlighetens band" (Kol.
3: 14) eller: "Låtom oss därför lämna bakom oss de första
grunderna av läran om Kristus och gå framåt mot det, som hör till
full-komningen" (Eb. 6: 11), d. ä. till sådana läro- och livsfrågor, som
anstå en mogen ålder i Kristi efterföljelse och skola. Att
fullkomligheten i denna mening, vare sig det gäller kunskap eller makt att
handla, skulle till graden vara densamma som hos Gud är helt enkelt
omöjligt, men till arten kan och bör den vara densamma som hos
Gud.

Det andliga livet har, i likhet med det naturliga, en barnaålder,
en ynglingaålder och en mannaålder (Ef. 4: 13-16), men att
fullkomlighet eller en större mognad i kunskap och erfarenhet skulle
innebära alldeles samma mått av kunskap och duglighet hos olika
personer är näppeligen antagligt. Såsom det är gradskillnad i helgelsen
därutinnan, att somliga Guds barn liknas vid nyfödda barn, som måste
födas med mjölk, och andra vid mer försigkomna och utvecklade
personer, som kunna smälta och förtära "stadig mat" eller mer
substantiell föda (1 Kor. 3: 1, 2; 14: 20; Eb. 5: 12-14), så är det ock
olika grader ibland de "fullkomliga" eller rättare fullkomnade. Icke
alla troende, som kunna benämnas "fullkomliga", äro fullkomliga i
samma grad, och ingen blir så fullkomlig, att han icke kan bliva
ännu fullkomligare, i vilken kristlig dygd det vara må. Både Petrus
och Paulus kunna räknas bland de fullkomliga, men i Antiokia
handlade Paulus i en viss fråga fullkomligare än Petrus (Gal. 2: 1-14),
och Paulus säger själv, att han på samma gång är i ett hänseende
ofullkomlig och i ett annat fullkomlig. "Icke som om jag redan
vunnit det (den fulla insikten i Kristi person och verk) eller redan
är fullkomlig (teteleiåmai), men jag far efter att vinna det. — Jag
håller icke före, att jag ännu har vunnit det, men ett gör jag: Jag
förgäter det som är bakom mig och sträcker mig mot det som är
framför mig och jagar mot målet, för att få den segerlön, som hålles
framför oss genom Guds kallelse ovanifrån i Kristus Jesus. Må därför vi

668

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0674.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free