- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
670

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Fjärde delen. Läran om frälsningen (Soteriologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

lig mognad, framför allt i kunskap (epignåsis, sophia) och uti en
genom erfarenhet prövad och stadgad tro (pistis, hupomonä).

På tal om helgélse och kristlig fullkomlighet synes oss Pauli
framställning i Rm. 7: 7—25 vara att beakta. Man har velat tolka
sammanhanget så, att Paulus här hela vägen talar om sig i sitt
opånytt-födda tillstånd, såsom trälande under lagen, icke om sig såsom en
kristen, stadd på helgelsens väg, strävande efter fullkomlighet. Denna
tolkning kommer i strid med täxtens ord. I verserna 7—13 stå alla
verb i imperfektum eller auristus, angivande att skildringen gäller
något förflutet, som icke längre var, således erfarenheter i Pauli liv, som
hörde till en tidigare period. Ifrån och med 14 :e versen till kapitlets
slut äro verben i presens, angivande en närvarande, för handen
varande, erfarenhet. Apostelen hade nu varit en troende över tjugu år och i
helgelse och andlig mognad hunnit långt. Han var i harmoni med
lagen, säger han, och lagen var andlig, god och helig. Hans vilja var i
strid med det onda. Hans pånyttfödda jag, hans andliga sinne,
tjänade Guds lag..

Pastor A. Wiberg giver följande utläggning: "Allt talar kraftigt
därför, att Rm. 7: 14—25 har avseende på de pånyttföddas tillstånd,
eller med andra ord, att apostelen här talar om sig själv, sådan han
kände och bekände sig vara vid den tid, då han skrev sitt sändebrev
till romarna. — Likasom han i det föregående hade framställt sitt
tillstånd, medan han var under lagen, så visar han nu, vad som för
närvarande föregår hos honom, medan han är under nåden. ’Jag är
köttslig, såld under synden’, säger han. Med "köttslig" vill han
ingalunda säga, att han icke var född på nytt, utan han skildrar blott
härmed den köttsliga naturens beskaffenhet i och för sig i förhållande till
den gudomliga lagen, vår fallna, fördärvade natur, som även hos den
pånyttfödde strider mot lagen.

Ordet köttslig tages i flera bemärkelser. Stundom betecknar det
deras tillstånd, som äro helt och hållet under köttets herravälde; åter
sådana kristna, som stå på en mycket låg ståndpunkt med hänsyn till
det andliga livets utveckling; slutligen, såsom här, de kristna i
allmänhet, sådana de äro, jämförda med Guds lag. ’Lagen är andlig, men jag
är köttslig’ (14).—

’Jag finner således den lagen för mig, som vill göra det goda, att
det onda ligger mig nära’ (21). Apostelen drager hätf en slutsats av
vad han i verserna 14—20 sagt. Han hade visat, huru han ville det
goda, men dock icke gjorde det goda, som han ville, utan tvärtom det

670

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0676.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free