- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
672

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Fjärde delen. Läran om frälsningen (Soteriologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Till en högre grad av andlig mognad och kunskap måste nog
räknas denna djupa, bittra känsla och erfarenhet av människonaturens
fördärv, såsom den möter oss hos Paulus.

Men den kristliga fullkomligheten har även blivit uppfattad på
annat sätt eller liktydig med frihet från inneboende synd. De hava
funnits och finnas, som lära syndfrihet i den pånyttföddes natur eller kött.

Av de apostoliska breven finna vi, huru redan så tidigt sådana
fun-nos i de kristna församlingarna, som gjorde en falsk tillämpning av
den härliga läran om rättfärdiggörelse av tro och blevo likgiltiga i
fråga om gärningarna, fientliga mot förmaningens ord, självsvåldiga,
tygellösa. Denna antinomistiska eller lagfientliga riktning har ända in
i våra dagar framträtt gång efter annan. På 1860-talet gick den fram
såsom en stormvind över baptistförsamlingarna i Sverige under namn
av "syndfrihetslära" eller "sjödinism", uppkallad efter en viss A.
Sjödin. På 1870-talet framträdde samma riktning i en något mildare
form under namn av "nyevangelism". Antingen man utgår från
fullkomligheten i Kristi ställföreträdande medlareverk eller ifrån den
inre livsgemenskapen med Kristus, man blir likgiltig för den kristliga
renlevnaden. Kristus har uppfyllt lagen i mitt ställe, och ett
bemödande från min sida att leva och vandra lagenligt bleve en ny
"lagträl-dom", och "för den rättfärdige är ingen lag satt". Paulus säger: "I
ären icke under lagen, utan under nåden". Genom pånyttfödelsen
är man delaktiggjord av gudomlig natur. Ens mänskliga natur har
helt uppgått i Kristus, man har rent av blivit Kristus och kan
naturli-gen icke, i enlighet med apostelen Johannes’ ord, synda. Allt vad man
gör, även synd, är gott och icke synd. Genom pånyttfödelsen och
rättfärdiggörelsen är man med ens försatt i ett fullkomlighetstillstånd,
som icke blott omöjliggör det onda; utan rent av kallar det onda gott.
Själva det sinnelag, som uppenbarar sig hos antinomen eller den
lagfientlige, är allt annat än kristligt. Hans köttsliga väsen är ett bevis
emot hans åberopade pånyttfödelse och rättfärdiggörelse, och hela
å-skådningen vittnar om att man icke skiljer mellan vad en som tror
på Kristus är i Kristus på tillräknelsens väg och vad han är i sig själv
såsom å ena sidan pånyttfödd och frälst av nåd och å andra sidan
såsom en vanlig människa med en ifrån Adam nedärvd syndig natur.

Men syndfrihetslärans förnämsta kämpar finna vi inom det
område, där både sant kristligt väsen och kristlig renlevnad äro förenade.
Inom det stora och för sitt kristliga nit vitt beryktade
metodistsamfundet läres en kristlig fullkomlighet, som är identisk med syndfrihet

672

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0678.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free