- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
676

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Fjärde delen. Läran om frälsningen (Soteriologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

att vi icke hava någon synd, så bedraga vi oss själva, och sanningen
är icke i oss’( 1 Jh. 1: 8; 3: 5; 5: 20). Ännu hava vi icke hunnit
fram till den heliga fullkomlighetens paradis, dit vår längtan står, till
den inre fridens och rättfärdighetens härliga millennium, där ingen
synd mer kan såra eller fördärva. Vi bida därefter, tills den gamla
surdegen blivit utrensad och vi blivit en ny deg. Och när då Kristus,
som är vårt liv, uppenbarar sig "utan synd till frälsning", skola även vi
uppenbaras med honom utan synd, vare sig inneboende synd eller synd
såsom skuldbörda."**) — "Att synda är en sak och att ha en syndig
natur är en annan; skriften gör ingen antydan om att den senare
någonsin fullständigt utrotas, medan vi äro i kroppen."**)

Ifall somliga troende vore frälsta från inneboende synd och andra
icke, finge man då icke två klasser av troende, skarpt skilda,från
varandra? Om nu detta särskilda andeverk, som i ett ögonblick utrotar
den inneboende synden, på något sätt beror på dem, hos vilka det
ut-föres, hur klandervärd blir ej den klass, som försummar sig! Beror
det åter uteslutande på Gud, då blir hans sätt att behandla barnen i
en och samma familj högst egendomligt, helst om denna förändring
på samma gång är en betingelse för större välsignelser, duglighet och
framgång i Herrens tjänst. Detta verk, varom Wesley talar,
sammanfaller, synes oss, mer eller mindre med härliggörelse, men
härliggörelsen avser enligt skriften icke vad som sker i den pånyttfödde före
döden, utan i och efter döden.

Ett annat syndfrihets- och fullkomlighetssträvande möter oss i vad
man kallar def "högre livet" eller "fullkomlig helgelse". Här är
icke den särskilda förändringen efter nya födelsen så skarpt betonad,
men om en "andra välsignelse" är det dock ofta fråga. Man utgår
mera ifrån den synpunkten att Kristus är en närvarande, fullkomlig
frälsare, mäktig att bevara dem, som förtrösta på honom; att Gud
fordrar fullkomlighet och att han i sitt ord uppmanar till helgelse; att
han givit stora och härliga löften, däribland lovat höra bön. Om
någon förlitar sig på Kristus och håller sig nära intill honom, så kan
han bliva bevarad från varje synd och fall, från varje personlig,
frivillig överträdelse.

Den myckna namnkristendomen i våra dagar, det sken av
gudaktig-het, som gör sig gällande, ehuru dess kraft är borta, skrymteri och

*) A. J. Gordon. In Christ. Sid. 175, 176.

**) A. J. Gordon. Andens ämbete. Sid. 118.

676

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0682.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free