- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
691

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Fjärde delen. Läran om frälsningen (Soteriologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

igenom, att Kristus såsom offerlammet inför Gud bär mänsklighetens
synd, att Gud lägger synden på Jesus, sin enfödde Son.

Detta låter vid flyktigt påseende bibelenligt, och är så delvis.
Släktsynd i Adam, släktförsoning i Kristus; släktfördömelse genom
Adams olydnad, släkträttfärdigande genom Kristi lydnad. Död i
Adam, liv i Kristus, som såsom Guds offerlam bär mänsklighetens
synd, vilken Gud lagt på honom. Men att Kristus bär världens synd
betyder icke, att den skuld, dom och straff, som oundvikligt följa på
överträdelsen, hava drabbat Kristus, som i släktets ställe betalar
skulden och lider straffet, utan endast att "han åtagit" sig syndare
för att hjälpa dem från alla deras synder"; "åtager sig den syndige
med all hans uselhet för att hjälpa honom till rättfärdighet"*). När
det blir fråga om att lägga synden på Jesus eller, såsom Jesaia säger:
"Herren kastade allas våra synder på honom", så är det icke meningen
att "Gud överflyttat syndens skuld på Sonen så, att han räknat honom
såsom en syndare för oss, samt avstraffat alla synder på honom i
vårt ställe",**) utan att "Gud givit Sonen det ämbetet att åtaga sig
syndare och frälsa dem; att Fadern pålagt och Sonen påtagit sig
hela den i synd fallna världen; att Gud sänt den rättfärdige och
anförtrott åt honom det ämbetet att antaga sig de brottsliga med all deras
nöd samt frälsa dem därifrån, göra dem rättfärdiga och heliga". Då
vi höra nämnas "offerlammet inför Gud", så komma vi ofrivilligt att
tänka på påskalammet, dess slaktande, dess blod och betydelsen av
dess blod eller utgivna liv just för Gud; vi tänka på Jesus såsom ett
menlöst och obefläckat lamm, offrat för oss; på hans dyra blod såsom
det pris eller den lösepenning, varmed vi blivit igenlösta åt Gud,
utköpta ifrån lagens förbannelse och friköpta från träldom och
tvång. Vi erinra oss Jesu egna och Pauli ord om detta dyrbara liv,
offrat i döden såsom en lösen i mångas, i allas ställe, men ehuru det
talas om Kristus såsom ett offerlamm, såsom slaktefåret, som icke
öppnar sin mun i dödens och smärtans stund, så inlägges en annan mening
i allt detta. Kristi lidande var "icke i stället för mänskligheten, utan
med mänskligheten och i mänskligheten. Såsom den troendes varande i
Kristus gör honom delaktig av Kristi salighet, så gjorde Kristi varande
i mänskligheten honom delaktig av hela mänsklighetens nöd och
uselhet".***)

*) Smärtornas man. Sid. 56, 298.

**) Smärtornas man. Sid. 110.

***) Smärtornas man. Sid. 51.

691

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0697.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free