- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
692

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Fjärde delen. Läran om frälsningen (Soteriologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Att "borttaga världens synd" betyder icke att betäcka, genom ett
vederlag borttaga synden, gottgöra eller tillfyllestgöra för synden,
utan att "utplåna" synden, "helga och rena" någon från synd.
"Därigenom att syndaren renas från synd är det som hans försoning sker.
— När det talas om synders försonande (betäckande), så betyder
det icke bara deras undangömmande under ett täcke, utan deras
upphävande eller utplånande, såsom när en skrift utplånas, därigenom
att det skrivna överstrykes. — Att utplåna eller bortskaffa synder är
att verkligen taga bort dem, icke att kasta ett täcke över dem, på det
att Gud icke må se dem, ehuru de äro kvar; nej, utan att taga bort
dem, undanskaffa dem samt framställa de förra syndarena inför Gud
verkligt heliga och rena från allt ont. — Det är ock den i offren
avbildade försoningens väsende. Genom offrens blod i G. T. skulle
presten såsom Guds ställföreträdare försona dem, som voro orena, d. ä.
på ett bildlikt sätt rena dem från deras synder. — Att försona en
syndare från synd är alltså att rena honom från synd. — Frälsas,
återlösas, försonas, utmärker en och samma sak, sedd från olika
sidor".*)

"Att tala om betalning av en syndaskuld är alldeles främmande för
Guds ord. — Skriften framställer det aldrig såsom rättfärdigt att
straffa en obrottslig i den brottsliges ställe. — I bibeln säges det
aldrig heller, att Gud straffat Kristus i vårt ställe. — Guds
förordning om offren i G. T. utesluter varje tanke på ställföreträdande
strafflidande".**) — "Vad angår skuldoffrets betydelse (Js. 53: 10),
har det vanligen uppfattats såsom en betalning till gottgörande av en
ådragen syndaskuld. — Förgäves söker man i skuldoffret någon tanke
på betalning eller gottgörelse för synd. Och i all synnerhet är
tanken på en ställföreträdande gottgörelse fullkomligt främmande för
lagen om skuldoffret, likasom för alla lagar om offer. Denna tanke
är av människor där inlagd, men icke av Gud ingiven. — Denna bild
av Gud (att Messias skulle vara av Gud slagen, straffad och plågad,
Js. 53: 4) , må vi lämna åt hedningarna, vilka sakna Guds ord. Vår
Gud är en Gud, som av sin stora barmhärtighet sänt sin enfödde
son Jesus i världen, icke för att slå honom i vårt ställe, utan för att
förlossa oss ifrån våra synder, göra oss rena och heliga och föra oss
hem till Gud igen, ifrån vilken vi fallit".***)

*) Guds eviga frälsningsråd. Yol. I, 410, 412, 418, 384.

**) Guds eviga frälsningsråd Yol. E, 406—408.

***) Smärtornas man, Sid. 62, 171, 173.

692

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0698.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free