- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
695

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Fjärde delen. Läran om frälsningen (Soteriologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

straffet i förhållande till brottet. Är det underligt, att man icke vill
höra talas om gottgörelse, tillfyllestgörelse och strafflidande, om en
lösen i dens ställe, som hemfallit under domen och icke kan lösköpa
sig själv? Helt naturligt, om överträdelsen är oskyldig, och om
icke ett väsen finnes, som är villigt och mäktigt att hävda och
upprätthålla den moraliska ordningen i himmel och på jord. Låt försoning,
förlikning, betyda, vad det betyder, och upprättelse, gottgörelse,
tillfyllestgörelse, strafflidande, lösen, utlösning, bliva just de rätta orden.

Om vi skulle söka sammanfatta huvudinnehållet av vad vi redan
anfört ur Dr. Waldenströms skrifter, så skulle det bliva följande.
"Försonas" är samma sak som "frälsas", "återlösas". "Försona" är
att "borttaga", "utplåna", "bortskaffa", "undanskaffa" någons synd;
att "rena", "helga", helga någon från synd; att "rättfärdiga" eller
"rättfärdiggöra" någon, d. v. s. "förlåta" eller "eftergiva" någon
hans synder samt till "hjärta, håg, sinne och liv" omskapa eller
förändra honom. Vi erinra oss, att Waldenström förut bestämt fasthöll,
att försoningsverket utfördes i Kristi död och uppståndelse samt att
det var "mänsklighetens synd" som borttogs, "Adams släkte" som
rättfärdigas i Kristi död. När vi nu fått förklaring på vad det vill säga
att bära, borttaga, utplåna, undanskaffa synder samt vad
rättfärdig-göra betyder och komma ihåg, att försoningens objekt eller föremål
är mänskligheten eller släktet såsom sådant, då blir med ens klart,
att vad som skedde i Kristi död och uppståndelse, det var, att "det
släkte, som Adam nedsyndat", då renades och helgades ifrån synden,
erhöll eftergift eller förlåtelse för synden samt blev till hjärta, håg,
sinne och liv rättfärdigt, omskapat, pånyttfött, ja, övergick från död
till liv. Människosläktet frälstes, pånyttföddes, rättfärdigades och
helgades, då Kristus dog och uppstod. Sådana tankar och uttryck äro
befryndade med herrnhutismen och nyevangelismen, och det tyckes
nästan, som Dr. Waldenström själv känner, att han i sin utredning om
^syndens borttagande" kommit till korta, ty han utbrister: "Men,
säger man, huru vill du få förklara, vad det är, att Kristus har
borttagit synden? Därpå svarar jag: .’Det är själva mysteriet, som jag
icke kan förklara’."*)

Dr. Waldenström hade kastat överbord den föreställningen att
försoningen i Kristus på något sätt skulle åsyfta Gud, varigenom Kristi
verk helt naturligt måste utföras å våra vägnar, men på samma gång

♦) Om försoningens betydelse. Sid. 43.

695

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0701.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free